Diskusia
Stratili sa problémy v školskom stravovaní?
Nestratili!
Vraťme ich do reality a vyjadrime svoj názor a potreby.
Pomáhajme si navzájom v dobrej diskusii.
Kompetencie riaditeľa verzus jedáleň (2x)
Jedálne.sk napísal/a 09 júl 2025
Dobrý deň,
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov je kľúčovým právnym predpisom, ktorý definuje postavenie, pôsobnosť a činnosti riaditeľa školy a školského zariadenia na Slovensku.
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) tohto zákona je riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia (ďalej len "riaditeľ") jedným z orgánov, ktoré vykonávajú štátnu správu v školstve na úseku škôl a školských zariadení.
A práve tu spočíva rozdiel medzi školou s právnou subjektivitou a školou bez právnej subjektivity:
Škola s právnou subjektivitou je samostatná právnická osoba. To znamená, že:
- Má vlastné IČO.
- Môže vstupovať do právnych vzťahov vo vlastnom mene. Môže uzatvárať zmluvy (napr. pracovné zmluvy so zamestnancami, zmluvy s dodávateľmi), nadobúdať majetok, brať si úvery, byť účastníkom súdnych sporov.
- Je rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou obce (alebo iného zriaďovateľa, napr. štátu, cirkvi). To znamená, že hospodári s vlastným rozpočtom a zodpovedá za svoje finančné hospodárenie.
- Riaditeľ školy je štatutárnym orgánom a je zodpovedný za riadenie školy a jej súčastí vo všetkých aspektoch – pedagogickom, ekonomickom aj personálnom.
- Zariadenie školského stravovania je v tomto prípade súčasťou školy a plne spadá pod riadenie riaditeľa školy. Vedúcim zamestnancom je vedúci školskej jedálne alebo vedúci výdajnej školskej jedálne.
Škola a školské zariadenie bez právnej subjektivity nie je samostatná právnická osoba. Je to len organizačná zložka svojho zriaďovateľa (najčastejšie obce alebo mesta). To v praxi znamená:
- Nemá vlastné IČO. Vystupuje pod IČO zriaďovateľa.
- Nemôže samostatne uzatvárať zmluvy ani nadobúdať majetok. Všetky právne úkony za ňu vykonáva zriaďovateľ.
- Nie je samostatnou rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou. Je súčasťou rozpočtu zriaďovateľa a jej hospodárenie spravuje zriaďovateľ.
- Štatutárnym orgánom je zriaďovateľ (napr. starosta obce alebo primátor mesta), ktorý vykonáva právne úkony súvisiace s prevádzkou školy a školského zariadenia.
- Školu riadi riaditeľ školy, má pedagogické a organizačné kompetencie, ale v právnych, finančných a personálnych záležitostiach je závislý od zriaďovateľa.
- Školské zariadenie (ŠJ, VŠJ) nie je súčasťou školy (v rozhodnutí o zaradení do siete škôl a školských zariadení SR sa uvádza „pri MŠ alebo pri ZŠ a pod.) a riadi ho riaditeľ školského zariadenia.
- Riaditeľ školského zariadenia (riaditeľ školskej jedálne, riaditeľ výdajnej školskej jedálne) má organizačné kompetencie, ale v právnych, finančných a personálnych záležitostiach spadá pod zriaďovateľa.
Legislatíva v školskom stravovaní (52x)
Jedálne.sk napísal/a 04 júl 2025
Dobrý deň,
Technicko-hospodársky zamestnanec sa do platovej triedy zaraďuje podľa zložitosti a náročnosti vykonávanej pracovnej činnosti a podľa dosiahnutého stupňa vzdelania podľa časti 01. Spoločné pracovné činnosti katalógu pracovných činností s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý tvorí prílohu č. 1 nariadenia vlády č. 341/2004 Z.z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a doplnení v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády“).
Technicko-hospodársky zamestnanec:
04. PLATOVÁ TRIEDA- Úplné stredné vzdelanie
11 Koordinovanie a organizovanie prác zamestnancov s prevahou fyzickej práce
(napr. na úseku ubytovania, stravovania, v stavebnej alebo špedičnej prevádzke) s plnou
hmotnou zodpovednosťou.
Kuchári a pomocní kuchári, t.j. zamestnanci vykonávajúci pracovné činnosti v oblasti stravovania s prevahou fyzickej práce sa zaraďujú do platových tried podľa zložitosti a náročnosti vykonávanej pracovnej činnosti a podľa dosiahnutého stupňa vzdelania podľa časti 01. Spoločné pracovné činnosti katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý tvorí prílohu č. 2 nariadenia vlády.
Prevádzkový zamestnanec:
01. PLATOVÁ TRIEDA - Vzdelanie neustanovené
01 Pomocná práca pri výrobe jedál, zber a umývanie kuchynského riadu, čistenie a obsluha jednoúčelových kuchynských strojov a pod.
02 Výdaj jedál s prípadnou obsluhou stravníkov.
03 Obstarávanie desiat, nápojov vrátane vyúčtovania zverených súm.
04 Výroba jednoduchých druhov teplých jedál, polievok, cukrárskych výrobkov alebo jedál studenej kuchyne, dohotovovanie a výdaj jedál alebo rôznych príloh k hlavným jedlám.
Práca vedúcej (3x)
Jedálne.sk napísal/a 02 júl 2025
Dobrý deň,
Je to bežný problém na pracovisku, keď noví vedúci preberajú funkciu a snažia sa optimalizovať procesy, zatiaľ čo dlhoroční zamestnanci sú zvyknutí na "svoj" spôsob založený na dlhoročnej praxi.
Vo všeobecnosti platí, že vedúca školskej jedálne (ŠJ) a kuchárka majú jasne oddelené kompetencie a zodpovednosti, hoci sa ich práca prekrýva a vyžaduje si spoluprácu.
Vedúca ŠJ je zodpovedná za:
- Organizáciu a riadenie prevádzky ŠJ: To zahŕňa plánovanie, organizáciu práce, kontrolu a hodnotenie.
- Hospodárenie: Objednávanie tovaru, prijímanie, skladovanie a výdaj tovaru, vedenie skladovej evidencie, inventúry, finančné záležitosti.
- Personálne riadenie: Vedenie zamestnancov, prideľovanie úloh, kontrola dodržiavania predpisov.
- Administratíva: Vedenie dokumentácie, správy, komunikácia s dodávateľmi a nadriadenými.
- Dodržiavanie noriem: Zabezpečenie hygienických, stravovacích a bezpečnostných noriem.
- Príprava jedálneho lístka a kalkulácie: Zodpovednosť za jedálny lístok a výpočty nákladov.
Kuchárka (resp. hlavná kuchárka, ak je), kuchári a pomocné sily v kuchyni sú zodpovední za:
- Prípravu jedál: Samotné varenie podľa receptúr a jedálneho lístka.
- Údržba a hygiena kuchyne: Umývanie riadu, čistenie pracovných plôch, zariadení, stolov v kuchyni a jedálni, priestorov zariadenia.
- Dodržiavanie hygienických a technologických postupov pri príprave jedál.
- Za výdaj jedál a nápojov, hmotnosť porcie podľa vekovej skupiny stravníkov a estetickú úpravu vydaných jedál.
Vedúca ŠJ má primárne manažérske a organizačné úlohy. Jej úlohou je zabezpečiť, aby všetko fungovalo, riadiť procesy a personál. Má vykonávať kontrolu nad tým, ako sa tovar ukladá, či sú dodržané hygienické podmienky, ale nemá jej byť bežnou dennou rutinou fyzické ukladanie tovaru do skladov, či umývanie stolov. Drobné nákupy by taktiež nemali byť primárnou náplňou práce vedúcej, ak je možné ich zabezpečiť inak. Väčšinou sa potrebné suroviny objednávajú od dodávateľov. Ak ide o občasné dokúpenie niečoho, čo chýba (napr. jedna cibuľa), môže to vybaviť ktokoľvek, kto má čas a prostriedky. Ak to je na dennej báze a trvá to veľa času, je potrebné nájsť systém (napr. objednávať častejšie od dodávateľov, alebo mať na to vyhradeného zamestnanca – pracovná náplň).
Kuchárka (a ostatný kuchynský personál) má výkonné úlohy. Ich práca spočíva vo fyzickom vykonávaní prípravy jedál, údržby aj manipulácie s tovarom.
Riešenie:
Opis pracovnej činnosti (pracovná náplň):
- Požiadajte personalistu alebo priamo riaditeľa školy, aby vám poskytol pracovnú náplň pre pozíciu vedúcej ŠJ a pre pozíciu kuchárky (prípadne hlavnej kuchárky). Tieto dokumenty by mali jasne definovať, kto je za čo zodpovedný.
- Ak dokumenty nie sú dostatočne podrobné alebo chýbajú, navrhnite ich aktualizáciu v súlade s legislatívou (Nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z. a súvisiace predpisy pre verejný záujem).
Kľudná a otvorená komunikácia:
- Sadnite si s kuchárkou a pokojne jej vysvetlite svoju rolu ako vedúcej. Použite argument, že ako vedúca musíte dohliadať na širšie spektrum úloh (finančné, administratívne, plánovacie, kontrolné), a preto nemôžete tráviť čas rutinnými prácami.
- Delegujte úlohy: Jasne delegujte úlohy preberania a ukladania tovaru, drobných nákupov. Vytvorte si systém, ako má tovar prebrať a kam ho uložiť.
- Stanovte očakávania čo presne v týchto oblastiach očakávate a hľadajte riešenie .
Ak napriek komunikácii pretrváva problém, obráťte sa na riaditeľa školy. Vysvetlite mu situáciu a požiadajte o podporu pri definovaní a dodržiavaní pracovných náplní. Riaditeľ by mal byť na vašej strane, pretože správne prerozdelenie úloh je v záujme efektívneho fungovania ŠJ a školy.
Je dôležité, aby si každý uvedomil svoju rolu a zodpovednosť. Zmena je pre niektorých ľudí ťažká, najmä ak sú v prostredí dlho. Ako vedúci zamestnanec musíte byť trpezlivá, ale zároveň dôsledná a neústupčivá, pokiaľ ide o vaše kompetencie a rozdelenie práce.
prechod cez jedálnu (2x)
Jedálne.sk napísal/a 27 jún 2025
Dobrý deň,
K usporiadaniu/ uvedeniu priestorov prevádzky materskej školy a školskej jedálne vydáva súhlasné/nesúhlasné stanovisko príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva.
Dotácia UPSVaR - vyplatenie rodičom (2x)
Jedálne.sk napísal/a 27 jún 2025
Ak dieťaťu alebo žiakovi lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria alebo lekár so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore určil diagnózu, ktorá si vyžaduje osobitné stravovanie, a školská jedáleň nezabezpečuje diétne stravovanie, dotácia na podporu stravovacích návykov dieťaťa sa vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa.
Zákonný zástupca dieťaťa však môže požiadať o kombinované stravovanie, kedy diagnóza dieťaťa umožňuje vybrané jedlá konzumovať v školskej jedálni.
Riaditeľ školského zariadenia vydá rozhodnutie o prijatí na kombinované stravovanie. Zákonný zástupca predloží Informovaný súhlas s podmienkami stravovania a individuálnej donášky pokrmov.
Dotácia na stravu sa vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa za odhlásené obedy, kedy dieťa bolo prítomné na vyučovaní.
varenie cez prázdniny (2x)
Jedálne.sk napísal/a 05 nov 2024
Podľa §140 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon) školská jedáleň môže poskytovať svoje služby pre deti, žiakov a zamestnancov škôl aj v čase školských prázdnin so súhlasom zriaďovateľa a regionálneho úradu verejného zdravotníctva. Vyhláška č. 330/2009 Z.z. o zariadení školského stravovania ustanovuje spôsob organizácie a prevádzky, kde v §2 ods. 1 písm. g) dopĺňa, že počas školských prázdnin stravovanie zabezpečuje pre deti, žiakov a zamestnancov, ktorí sa zúčastňujú na výchovno-vzdelávacích aktivitách.
Náhradné voľno (3x)
Marta napísal/a 10 okt 2024
Konvektomat (2x)
Jedálne.sk napísal/a 04 okt 2024
Dobrý deň,
Dovoľujeme si zaslať stručnú odpoveď.
Dňa 01. 08. 2024 nadobudla účinnosť novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorá zvýšila finančné limity pre VO. Ustanovenie § 1 ods. 14 zákona o verejnom obstarávaní tak po novele znie nasledovne: „Tento zákon sa nevzťahuje na zákazku, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.“ Upozorňujeme, že konkrétna inštitúcia môže mať na základe vnútorných smerníc alebo metodiky upravené výberové konanie, ktoré jej stanovuje nadriadený orgán aj s iným finančným limitom. V uvedenom prípade sa však nejedná o verejné obstarávanie ak zákazka nedosahuje vyššie stanovenú hodnotu. Pre získanie bližších informácii sa môžete obrátiť na spolupracujúceho odborného garanta spoločnosť AIOLOS Consulting s.r.o. a to mailom na office@aiolos.sk.
Alergie v školskej jedalni (7x)
Jedálne.sk napísal/a 30 sep 2024
Podľa §7 ods. 2 písm. b) vyhlášky 75/2023 Z. .z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež, prevádzkovateľ zabezpečí režim stavovania tak, aby
sa do zariadenia pre deti do šesť rokov veku a zariadenia školského stravovania, v ktorom sa stravujú deti a žiaci do 18 rokov veku, deťom a žiakom individuálne nedonášala strava; to neplatí, ak dieťaťu alebo žiakovi lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria alebo lekár so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore určil diagnózu, ktorá si vyžaduje osobitné stravovanie.
Riaditeľ školského zariadenia na základe zápisného lístka na osobitné stravovanie, vydá rozhodnutie o prijatí dieťaťa na osobitný spôsob stravovania formou kombinácie – individuálna donáška stravy do zariadenia + strava zo zariadenia
Pracovné podmienky v ŠJ (4x)
Jedálne.sk napísal/a 30 sep 2024
Zdravotne a odborne spôsobilá osoba na vykonávanie epidemiologicky závažných činností.
uprava pracovnej doby a cas vydaja (2x)
Jedálne.sk napísal/a 30 sep 2024
Dňa 31. augusta 2024 skončila účinnosť kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa pre štátnu a verejnú službu:
Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa v štátnej službe na obdobie 1.1.2023 – 31.8.2024 ,
Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, na obdobie 1.1.2023 – 31.8.2024.
Obe kolektívne zmluvy vyššieho stupňa upravovali služobné podmienky štátnych zamestnancov, pracovné podmienky zamestnancov pri výkone práce vo verenom záujme výhodnejšie, ako ich upravuje príslušný právny predpis (zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce). Týmito podmienkami boli: skrátenie služobného/pracovného času, predĺženie základnej výmery dovolenky, zvýšenie platových taríf, zvýšenie odstupného, zvýšenie odchodného, príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie, prídel do sociálneho fondu.
V školách a školských zariadeniach, ktoré nemajú uzavretú podnikovú kolektívnu zmluvu, resp. podniková kolektívna zmluva neupravuje vyššie uvedené pracovné podmienky, nároky štátnych zamestnancov, resp. zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme s účinnosťou od 1. septembra 2024 upravujú výlučne príslušné právne predpisy, t. j. § 85 Zákonníka práce. Podľa predmetného ustanovenia „Pracovný čas zamestnanca je najviac 40 hodín týždenne“ (mimo prestávky na obed). Nárok na vyššie uvedené benefity štátnym zamestnancom, resp. zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme bez „nižšej“ podnikovej kolektívnej zmluvy zaniká.
Dôležité:
Avšak, ak majú zamestnanci v pracovnej zmluve dohodnutý týždenný pracovný čas 37 a ½ hodiny (resp. 36 a ¼ hodiny) bez krátenia mzdy, znamená to, že majú dohodnutú prácu na ustanovený týždenný pracovný čas a nejde o výkon práce na kratší pracovný čas. Dohodnutie ustanoveného týždenného pracovného času v pracovnej zmluve v rozsahu 37 a ½ hodiny, resp. 36 a ¼ hodiny je súladné s ustanovením § 85 Zákonníka práce, ktorý stanovuje iba maximálne hodnoty pre ustanovený týždenný pracovný čas (40 hodín), ktoré nie je možné prekročiť.
Ustanovenia pracovnej zmluvy týkajúce sa ustanoveného týždenného pracovného času, ktorý neprekračuje limity ustanovené Zákonníkom práce, sú naďalej platné bez ohľadu na platnosť Kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a ich zmenu je možné vykonať len so súhlasom obidvoch zmluvných strán pracovnoprávneho vzťahu.
DISKUSIA PRE RODIČOV (38x)
Andrea Novomeská napísal/a 23 sep 2024
Kontrola uniku plynu a precistenie umyvacky riadu (2x)
Anna napísal/a 12 sep 2024
rodič dieťaťa v materskej škole požaduje od školskej jedálne vylúčenie mäsa a mäsových výrobkov (2x)
Jedálne.sk napísal/a 05 sep 2024
Podľa §7 ods. 3 písm. b) vyhlášky č. 75/2023 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež sa v zariadení pre deti do šesť rokov veku doplnkové stravovanie môže zabezpečiť len prostredníctvom zariadení spoločného stravovania. V zariadení pre deti a mládež, v ktorom prebieha výchova a vzdelávanie detí a žiakov do 18 rokov veku, sa stravovanie zabezpečí tak, aby sa do zariadenia školského stravovania deťom a žiakom individuálne nedonášala strava; to neplatí, ak dieťaťu alebo žiakovi lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria alebo lekár so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore určil diagnózu, ktorá si vyžaduje osobitné stravovanie,
Zariadenia školského stravovania zabezpečujú po stránke energetickej a výživovej žiadúce stravovanie v súlade so špecifickými požiadavkami na stravovanie jednotlivých vekových skupín detí a mládeže a plnia vo významnej miere úlohu výchovy detí k vytvoreniu si správnych stravovacích návykov.
V otázke usmerňovania výživy detí a mládeže vychádza rezort školstva zo štátnej výživovej politiky, ktorej gestorom je MZ SR a Úrad verejného zdravotníctva SR.
„Výživová politika štátu je založená na vedeckých poznatkoch renomovaných autorov, publikujúcich svoje práce v recenzovaných odborných publikáciách a berie do úvahy najmä riziká, spojené s vegánskym a vegetariánskym stravovaním od útleho detstva. Zdravotné riziká vegetariánstva spočívajú v príjme bielkovín a tukov, ktorých kvalita je nie vždy vyhovujúca a v príjme nedostatočného množstva vitamínov a minerálnych látok. V období rastu a vývinu dieťaťa je príjem výhradne rastlinných bielkovín nedostatočný. Nedostatok plnohodnotných bielkovín v strave dieťaťa môže spôsobiť pomalší rast a zhoršený rozvoj kostrového svalstva a aj zhoršené hojenie rán. Môže nasledovať vyššia chorobnosť dieťaťa, edémy, úbytok svalovej hmoty a v extrémnych prípadoch až spomalenie fyzického a duševného vývoja dieťaťa.“
V školských stravovacích zariadeniach je poskytovaná deťom a mládeži optimálna, správna a vyvážená zdravá strava, ktorá spĺňa energetické a nutričné požiadavky jednotlivých vekových kategórií stravníkov a je založená na základe vedeckých poznatkov, odporúčaných výživových dávok a poznatkov Svetovej zdravotníckej organizácie. Nemožno preto súhlasiť s vytvorením školských stravovacích zariadení s vegetariánskym, resp. vegánskym stravovaním, nakoľko v prípade argumentov pre takéto stravovanie nejde o vedecké zdôvodnenie.
Vzhľadom na uvedené odporúčame:
1.. Ak zákonný zástupca dieťaťa predloží od lekára stanovenú diagnózu, zabezpečí stravovanie dieťaťa individuálnou donáškou do zriadenia školského stravovania (dotácia na stravovanie sa na základe žiadosti vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa).
2. Ak dieťa nemá od lekára stanovenú diagnózu, a je prítomné v čase desiaty a obeda v MŠ, odoberie desiatu a obed poskytovaný školským zariadením (§7, ods. 2 písm. b) vyhláška č. 75/2023).
3. Ak dieťa nemá od lekára stanovenú diagnózu, je prijaté na poldennú predprimárnu výchovu a vzdelávanie, odoberie desiatu poskytovanú v školskom zariadení a v čase výdaja obeda odchádza domov, avšak v tomto prípade nemá nárok na dotáciu na stravu (podmienkou je odobratie obeda).
Dôležité je poznamenať: Zákonný zástupca dieťaťa pri nástupe dieťaťa do materskej školy bol oboznámený so školským poriadkom, v ktorom sú zahrnuté aj podmienky školského stravovania a svojim podpisom potvrdzuje, že školský poriadok berie na vedomie.
Vzorky (2x)
Jedálne.sk napísal/a 03 sep 2024
V zmysle §26 ods. 4 písm. j) zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov je povinnosťou „prevádzkovateľa“ zariadenia spoločného stravovania zabezpečiť pred výdajom stravy odber vzoriek pripravených hotových pokrmov. Odobratá vzorka musí mať hmotnosť najmenej 50g, ak nejde o kusový tovar.
Náklady, ktoré vzniknú pri plnení povinností ustanovených týmto zákonom a inými všeobecne záväznými právnymi predpismi upravujúcimi ochranu verejného zdravia, uhrádza ten, kto je povinný tieto povinnosti plniť- §58 ods.2 zákona č.355/2007 Z.z..