Diskusia

Stratili sa problémy v školskom stravovaní?

Nestratili!

Vraťme ich do reality a vyjadrime svoj názor a potreby.

Pomáhajme si navzájom v dobrej diskusii.

 

Založit novú tému

Kompetencie riaditeľa verzus jedáleň (2x)

Jedálne.sk napísal/a 09 júl 2025

Dobrý deň,

Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov je kľúčovým právnym predpisom, ktorý definuje postavenie, pôsobnosť a činnosti riaditeľa školy a školského zariadenia na Slovensku.

Podľa § 2 ods. 1 písm. a) tohto zákona je riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia (ďalej len "riaditeľ") jedným z orgánov, ktoré vykonávajú štátnu správu v školstve na úseku škôl a školských zariadení.

A práve tu spočíva rozdiel medzi školou s právnou subjektivitou a školou bez právnej subjektivity:

Škola s právnou subjektivitou je samostatná právnická osoba. To znamená, že:

  • Má vlastné IČO.
  • Môže vstupovať do právnych vzťahov vo vlastnom mene. Môže uzatvárať zmluvy (napr. pracovné zmluvy so zamestnancami, zmluvy s dodávateľmi), nadobúdať majetok, brať si úvery, byť účastníkom súdnych sporov.
  • Je rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou obce (alebo iného zriaďovateľa, napr. štátu, cirkvi). To znamená, že hospodári s vlastným rozpočtom a zodpovedá za svoje finančné hospodárenie.
  • Riaditeľ školy je štatutárnym orgánom a je zodpovedný za riadenie školy a jej súčastí vo všetkých aspektoch – pedagogickom, ekonomickom aj personálnom.
  • Zariadenie školského stravovania je v tomto prípade súčasťou školy a plne spadá pod riadenie riaditeľa školy. Vedúcim zamestnancom je vedúci školskej jedálne alebo vedúci výdajnej školskej jedálne.

Škola a školské zariadenie bez právnej subjektivity nie je samostatná právnická osoba. Je to len organizačná zložka svojho zriaďovateľa (najčastejšie obce alebo mesta). To v praxi znamená:

  • Nemá vlastné IČO. Vystupuje pod IČO zriaďovateľa.
  • Nemôže samostatne uzatvárať zmluvy ani nadobúdať majetok. Všetky právne úkony za ňu vykonáva zriaďovateľ.
  • Nie je samostatnou rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou. Je súčasťou rozpočtu zriaďovateľa a jej hospodárenie spravuje zriaďovateľ.
  • Štatutárnym orgánom je zriaďovateľ (napr. starosta obce alebo primátor mesta), ktorý vykonáva právne úkony súvisiace s prevádzkou školy a školského zariadenia.
  • Školu riadi riaditeľ školy, má pedagogické a organizačné kompetencie, ale v právnych, finančných a personálnych záležitostiach je závislý od zriaďovateľa.
  • Školské zariadenie (ŠJ, VŠJ) nie je súčasťou školy (v rozhodnutí o zaradení do siete škôl a školských zariadení SR sa uvádza „pri MŠ alebo pri ZŠ a pod.) a riadi ho riaditeľ školského zariadenia.
  • Riaditeľ školského zariadenia (riaditeľ školskej jedálne, riaditeľ výdajnej školskej jedálne) má organizačné kompetencie, ale v právnych, finančných a personálnych záležitostiach spadá pod zriaďovateľa.
Zobraziť celú diskusiu

Legislatíva v školskom stravovaní (52x)

Jedálne.sk napísal/a 04 júl 2025

Dobrý deň,

Technicko-hospodársky zamestnanec sa do platovej triedy zaraďuje podľa zložitosti a náročnosti vykonávanej pracovnej činnosti a podľa dosiahnutého stupňa vzdelania podľa časti 01. Spoločné pracovné činnosti katalógu pracovných činností s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý tvorí prílohu č. 1 nariadenia vlády č. 341/2004 Z.z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a doplnení v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády“).

Technicko-hospodársky zamestnanec:

04. PLATOVÁ TRIEDA- Úplné stredné vzdelanie

11 Koordinovanie a organizovanie prác zamestnancov s prevahou fyzickej práce

(napr. na úseku ubytovania, stravovania, v stavebnej alebo špedičnej prevádzke) s plnou

hmotnou zodpovednosťou.

Kuchári a pomocní kuchári, t.j. zamestnanci vykonávajúci pracovné činnosti v oblasti stravovania s prevahou fyzickej práce sa zaraďujú do platových tried podľa zložitosti a náročnosti vykonávanej pracovnej činnosti a podľa dosiahnutého stupňa vzdelania podľa časti 01. Spoločné pracovné činnosti katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý tvorí prílohu č. 2 nariadenia vlády.

Prevádzkový zamestnanec:

01. PLATOVÁ TRIEDA - Vzdelanie neustanovené

01 Pomocná práca pri výrobe jedál, zber a umývanie kuchynského riadu, čistenie a obsluha jednoúčelových kuchynských strojov a pod.

02 Výdaj jedál s prípadnou obsluhou stravníkov.

03 Obstarávanie desiat, nápojov vrátane vyúčtovania zverených súm.

04 Výroba jednoduchých druhov teplých jedál, polievok, cukrárskych výrobkov alebo jedál studenej kuchyne, dohotovovanie a výdaj jedál alebo rôznych príloh k hlavným jedlám.

Zobraziť celú diskusiu

Práca vedúcej (3x)

Jedálne.sk napísal/a 02 júl 2025

Dobrý deň,

Je to bežný problém na pracovisku, keď noví vedúci preberajú funkciu a snažia sa optimalizovať procesy, zatiaľ čo dlhoroční zamestnanci sú zvyknutí na "svoj" spôsob založený na dlhoročnej praxi.

Vo všeobecnosti platí, že vedúca školskej jedálne (ŠJ) a kuchárka majú jasne oddelené kompetencie a zodpovednosti, hoci sa ich práca prekrýva a vyžaduje si spoluprácu.

Vedúca ŠJ je zodpovedná za:

  • Organizáciu a riadenie prevádzky ŠJ: To zahŕňa plánovanie, organizáciu práce, kontrolu a hodnotenie.
  • Hospodárenie: Objednávanie tovaru, prijímanie, skladovanie a výdaj tovaru, vedenie skladovej evidencie, inventúry, finančné záležitosti.
  • Personálne riadenie: Vedenie zamestnancov, prideľovanie úloh, kontrola dodržiavania predpisov.
  • Administratíva: Vedenie dokumentácie, správy, komunikácia s dodávateľmi a nadriadenými.
  • Dodržiavanie noriem: Zabezpečenie hygienických, stravovacích a bezpečnostných noriem.
  • Príprava jedálneho lístka a kalkulácie: Zodpovednosť za jedálny lístok a výpočty nákladov.

Kuchárka (resp. hlavná kuchárka, ak je), kuchári a pomocné sily v kuchyni sú zodpovední za:

  • Prípravu jedál: Samotné varenie podľa receptúr a jedálneho lístka.
  • Údržba a hygiena kuchyne: Umývanie riadu, čistenie pracovných plôch, zariadení, stolov v kuchyni a jedálni, priestorov zariadenia.
  • Dodržiavanie hygienických a technologických postupov pri príprave jedál.
  • Za výdaj jedál a nápojov, hmotnosť porcie podľa vekovej skupiny stravníkov a estetickú úpravu vydaných jedál.

Vedúca ŠJ má primárne manažérske a organizačné úlohy. Jej úlohou je zabezpečiť, aby všetko fungovalo, riadiť procesy a personál. Má vykonávať kontrolu nad tým, ako sa tovar ukladá, či sú dodržané hygienické podmienky, ale nemá jej byť bežnou dennou rutinou fyzické ukladanie tovaru do skladov, či umývanie stolov. Drobné nákupy by taktiež nemali byť primárnou náplňou práce vedúcej, ak je možné ich zabezpečiť inak. Väčšinou sa potrebné suroviny objednávajú od dodávateľov. Ak ide o občasné dokúpenie niečoho, čo chýba (napr. jedna cibuľa), môže to vybaviť ktokoľvek, kto má čas a prostriedky. Ak to je na dennej báze a trvá to veľa času, je potrebné nájsť systém (napr. objednávať častejšie od dodávateľov, alebo mať na to vyhradeného zamestnanca – pracovná náplň).

Kuchárka (a ostatný kuchynský personál) má výkonné úlohy. Ich práca spočíva vo fyzickom vykonávaní prípravy jedál, údržby aj manipulácie s tovarom.

Riešenie:

Opis pracovnej činnosti (pracovná náplň):

  • Požiadajte personalistu alebo priamo riaditeľa školy, aby vám poskytol pracovnú náplň pre pozíciu vedúcej ŠJ a pre pozíciu kuchárky (prípadne hlavnej kuchárky). Tieto dokumenty by mali jasne definovať, kto je za čo zodpovedný.
  • Ak dokumenty nie sú dostatočne podrobné alebo chýbajú, navrhnite ich aktualizáciu v súlade s legislatívou (Nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z. a súvisiace predpisy pre verejný záujem).

Kľudná a otvorená komunikácia:

  • Sadnite si s kuchárkou a pokojne jej vysvetlite svoju rolu ako vedúcej. Použite argument, že ako vedúca musíte dohliadať na širšie spektrum úloh (finančné, administratívne, plánovacie, kontrolné), a preto nemôžete tráviť čas rutinnými prácami.
  • Delegujte úlohy: Jasne delegujte úlohy preberania a ukladania tovaru, drobných nákupov. Vytvorte si systém, ako má tovar prebrať a kam ho uložiť.
  • Stanovte očakávania čo presne v týchto oblastiach očakávate a hľadajte riešenie .

Ak napriek komunikácii pretrváva problém, obráťte sa na riaditeľa školy. Vysvetlite mu situáciu a požiadajte o podporu pri definovaní a dodržiavaní pracovných náplní. Riaditeľ by mal byť na vašej strane, pretože správne prerozdelenie úloh je v záujme efektívneho fungovania ŠJ a školy.

Je dôležité, aby si každý uvedomil svoju rolu a zodpovednosť. Zmena je pre niektorých ľudí ťažká, najmä ak sú v prostredí dlho. Ako vedúci zamestnanec musíte byť trpezlivá, ale zároveň dôsledná a neústupčivá, pokiaľ ide o vaše kompetencie a rozdelenie práce.

Zobraziť celú diskusiu

prechod cez jedálnu (2x)

Jedálne.sk napísal/a 27 jún 2025

Dobrý deň,

K usporiadaniu/ uvedeniu priestorov prevádzky materskej školy a školskej jedálne vydáva súhlasné/nesúhlasné stanovisko príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva.

Zobraziť celú diskusiu

Dotácia UPSVaR - vyplatenie rodičom (2x)

Jedálne.sk napísal/a 27 jún 2025

Ak dieťaťu alebo žiakovi lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria alebo lekár so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore určil diagnózu, ktorá si vyžaduje osobitné stravovanie, a školská jedáleň nezabezpečuje diétne stravovanie, dotácia na podporu stravovacích návykov dieťaťa sa vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa.

Zákonný zástupca dieťaťa však môže požiadať o kombinované stravovanie, kedy diagnóza dieťaťa umožňuje vybrané jedlá konzumovať v školskej jedálni.

Riaditeľ školského zariadenia vydá rozhodnutie o prijatí na kombinované stravovanie. Zákonný zástupca predloží Informovaný súhlas s podmienkami stravovania a individuálnej donášky pokrmov.

Dotácia na stravu sa vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa za odhlásené obedy, kedy dieťa bolo prítomné na vyučovaní.

Zobraziť celú diskusiu
E-shop

Kontrola jedál (2x)

Jedálne.sk napísal/a 24 feb 2025

Obec vo veciach výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom, v zmysle § 6 ods. 8 písm. b) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

kontroluje kvalitu podávaných jedál v školských jedálňach vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti.

Základné pravidlá, ciele vnútornej kontroly a tiež postavenie, úlohy a výkon vnútornej kontroly vykonávanej jednotlivými zložkami kontroly v podmienkach obce upravuje VŠEOBECNE ZÁVÄZNÉ NARIADENIE OBCE, smernica a iný interný predpis pre výkon kontrolnej činnosti.

Kontrola kvality podávaných jedál a nápojov v zariadeniach školského stravovania sa zameriava na zmyslové hodnotenie jedla jeho charakteristickú chuť, farbu, vôňu, správne dochutenie, úpravu na tanieri – servírovanie, teplotu jedla pri jeho podávaní a na hodnotenie jeho prípravy podľa Materiálno-spotrebných noriem pre školské stravovanie

Kontrola hmotnosti porcií hotových jedál - postup prevažovania hmotnosti hotových porcií jedál je spracovaný v Aplikácii princípov k Materiálno-spotrebným normám a receptúram pre školské stravovanie. Pri kontrole odvážená hmotnosť hotovej porcie v g zodpovedá uvedenej hmotnosti vo vybranej receptúre MSN. Tolerancia rozdielu hmotnosti pri jednej porcii ± 10%, pri 10 porciách ± 6%.

Osoby, ktoré pri výkone kontroly manipulujú s pokrmom alebo potravinami musia byť zdravotne a odborne spôsobilé. Pri výkone kontroly sa vyžaduje súčinnosť vedúceho zamestnanca zariadenia školského stravovania alebo zamestnanca, ktorý je za výdaj a hmotnosť pokrmu zodpovedný- kuchár.

V prípade zistení nedodržiavania kvality jedál je osoba poverená vykonaním kontroly povinná oboznámiť vedúceho kontrolovaného subjektu o výsledku zistení kontroly a v primeranej lehote vyžiadať od neho písomné vyjadrenia ku všetkým kontrolným zisteniam.

Vedúci/ zodpovedný zamestnanec kontrolovaného subjektu je oprávnený počas výkonu kontroly písomne sa vyjadrovať ku kontrolným zisteniam. Po oboznámemí sa s písomným výsledkom z kontroly, do termínu určeného pracovníkmi kontroly, je oprávnený podať ku kontrolným zisteniam písomne námietky.

Napr.:

  • kontrola nebola vykonaná za prítomnosti zodpovedného zamestnanca,
  • pri kontrole bolo použité neoverené pracovné meradlo,
  • s pokrmami manipulovali osoby bez zdravotnej a odbornej spôsobilosti,
  • nebol stanovený termín pre písomné vyjadrenie sa k zisteniam,
  • kontrolným zistením nebola zohľadnená tolerancia rozdielu u jednej porcie,
  • nebola dodržaná metodika prevažovania hmotnosti pokrmu,

- ‎neboli dodržané hygienické požiadavky pre zabezpečenie zdravotnej bezpečnosti jedál- rukavice , ochranný pracovný odev, a pod...

Odporúčame Vám podať písomné vyjadrenie a námietku k priebehu a výsledkom kontroly.

Zobraziť celú diskusiu

Zastupovanie počas PN (2x)

Jedálne.sk napísal/a 19 feb 2025

Zamestnanci zariadení školského stravovania sú pri výkone práce odmeňovaní podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Práca nadčas je práca vykonávaná mimo rámca rozvrhu pracovnej zmeny na príkaz zamestnávateľa alebo s jeho súhlasom nad určený týždenný pracovný čas.

Plat za prácu nadčas (§19) – patrí len zamestnancovi, ktorý vykonáva prácu mimo rámca rozvrhu pracovných zmien na príkaz zamestnávateľa alebo s jeho súhlasom.

Zamestnancovi, ktorý vykonáva pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce, môže zamestnávateľ podľa množstva a kvality práce (napr. za zastupovanie počas pracovnej zmeny za zamestnanca, ktorý je dočasne práceneschopný ) priznať -Výkonnostný príplatok (§14a) .

Zamestnávateľ ďalej môže zamestnancovi za kvalitné vykonávanie pracovných činností alebo za vykonanie práce presahujúcej rámec pracovných činností vyplývajúcich z dohodnutého druhu práce alebo splnenie mimoriadnej pracovnej úlohy alebo osobitne významnej pracovnej úlohy, alebo vopred určenej cieľovej pracovnej úlohy vyplatiť - Odmenu (§20).

Zobraziť celú diskusiu

Normy aj pre detské jasle (2x)

Jedálne.sk napísal/a 19 feb 2025

Jednotlivé receptúry v MSN pre školské stravovanie sú vypracované pre 4 vekové kategórie stravníkov, začínajúc kategóriou A pre 2 až 6-ročné deti materskej školy.

Receptúry sú vypracované tak, aby zohľadňovali požiadavky Odporúčaných výživových dávok detí predškolského veku a prispôsobené požiadavkám tejto stravovanej skupiny detí , či už podľa druhu a množstva používaných potravín alebo hmotnosti porcie.

Tieto receptúry je možné využívať pri príprave pokrmov aj v detských jasliach pre deti vo veku od 2 rokov.

K používaniu receptúr pre deti mladšie ako 2- ročné požiadajte o stanovisko príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva,odbor hygieny detí a mládeže.

Zobraziť celú diskusiu

Hlavná kuchárka (2x)

Jedálne.sk napísal/a 19 feb 2025

Dobrý deň,

Príloha č. 2 k vyhláške č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania ustanovuje jednotlivé pracovné pozície zamestnancov podľa počtu prijatých stravníkov-

šéfkuchár nad 700 stravníkov, prvý kuchár nad 500 stravníkov. Pracovná pozícia hlavný kuchár nie je vyhláškou ustanovená. Napriek tomu, že v školskom stravovaní zamestananci - kuchári vykonávajú pri príprave pokrmov prevažne rovnaké činnosti, jeden z kuchárov by mal byť určený ako "hlavný", ktorý zodpovedá za rozdelenie činností pri príprave jednotlivých pokrmov, spoluzodpovedá za zostavu jedálnych lístkov, vyhotovuje normovací hárok, preberá čiastočne hmotnú zodpovednosť za zverené potraviny k príprave pokrmov a zodpovedá za vydávané pokrmy po stránke chuťovej aj vizuálnej. V prípade neprítomnosti vedúceho zamestnanca je poverený zastupovaním a vykonávaním nevyhnutných činností spojených s plynulou prevádzkou zariadenia školského stravovania.

Zobraziť celú diskusiu

Normy (2x)

Jedálne.sk napísal/a 17 feb 2025

Vážená pani vedúca,

pri revízii receptúr registra MSN bola prvoradá podmienka zachovania čerstvosti používaných surovín a z toho dôvodu veľká časť "tzv. polotovarov" bola z registra vyradená. Aj keď je možné argumentovať , že niektoré hlbokozmrazené druhy receptúr v registri zostali ako napr. hlbokozmrazené pirohy, šúľance atď. .Ide o receptúry, ktorých príprava v čerstvom stave je technologicky pri zvýšenom počte stravníkov náročná. Zastávame názor, že aj halušky sú pri zvýšenom počte stravníkov (napr. nad 200) technologicky náročnejšie a ich alternatíva hlobokozmrazených je na mieste.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že tento druh receptúry Vám register MSN podľa ods. 4 § 140 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v znení neskorších predpisov používanie hlbokozmrazených halušiek a ich zaradenie do jedálneho lístka v súčasnosti neumožňuje.

Zobraziť celú diskusiu

Pomocná sila v kuchyni (9x)

Jedálne.sk napísal/a 13 feb 2025

Podľa vykonávaných pracovných činností ( najmenej v piatich bodoch) a dosiahnutého stupňa vzdelania, ktoré uvádzate, spĺňate požiadavky pre zaradenie najmenej do 2. platovej triedy. Odporúčame Vám požiadať (písomne) svojho zamestnávateľa o prehodnotenie zaradenia do platovej triedy.

Výber z katalógu pracovných činností.

Kuchári a pomocní kuchári, t.j. zamestnanci vykonávajúci pracovné činnosti v oblasti stravovania s prevahou fyzickej práce sa zaraďujú do platových tried podľa zložitosti a náročnosti vykonávanej pracovnej činnosti a podľa dosiahnutého stupňa vzdelania podľa časti 01. Spoločné pracovné činnosti katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý tvorí prílohu č. 2 nariadenia vlády SR č. 341/2004 Z.z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a doplnení v znení neskorších predpisov.

Pracovné činnosti s prevahou fyzickej práce vykonávané zamestnancom zariadenia školského stravovania s požadovaným kvalifikačným predpokladom vzdelania:

Prevádzkový zamestnanec

01. PLATOVÁ TRIEDA Vzdelanie neustanovené

01 Pomocná práca pri výrobe jedál, zber a umývanie kuchynského riadu, čistenie a obsluha jednoúčelových kuchynských strojov a pod.

02 Výdaj jedál s prípadnou obsluhou stravníkov.

03 Obstarávanie desiat, nápojov vrátane vyúčtovania zverených súm.

04 Výroba jednoduchých druhov teplých jedál, polievok, cukrárskych výrobkov alebo jedál studenej kuchyne, dohotovovanie a výdaj jedál alebo rôznych príloh k hlavným jedlám.

Osobitný kvalifikačný predpoklad vzdelania pre výkon pracovnej činnosti kuchár v zariadení školského stravovania nie je všeobecne záväzným právnym predpisom ustanovený.

02. PLATOVÁ TRIEDA Stredné vzdelanie ( bez špecifikácie odboru)

Kuchár

01 Obsluha viacúčelového veľkokapacitného kuchynského stroja alebo viac jednoúčelových veľkokapacitných kuchynských strojov na výrobu pokrmov.

02 Obsluha veľkokapacitných chladiacich alebo mraziacich zariadení.

03 Výroba a výdaj bežných druhov teplých jedál alebo zložitých jedál studenej kuchyne a výroba polotovarov z predspracovaných surovín na prípravu hlavných jedál.

04 Výroba a výdaj bežných druhov múčnikov a cukrárskych výrobkov (napr. koláče, bábovky, vianočky), výroba teplých múčnikov (napr. šišky, ovocné nákypy), hromadná výroba cukrárskych výrobkov a múčnikov v závodnom, školskom alebo obdobnom stravovacom zariadení.

05 Samostatné preberanie objednávok, stolovanie a obsluha zákazníkov.

06 Samostatné vedenie príručného skladu v zariadení vrátane hmotnej zodpovednosti, sprostredkúvanie služieb alebo obsluha minibaru vrátane odovzdávania podkladov na vyúčtovanie.

03. PLATOVÁ TRIEDA Stredné vzdelanie alebo úplné stredné vzdelanie

Hlavný kuchár

01 Výroba veľmi náročných národných špecialít alebo výroba najnáročnejších špecialít studenej kuchyne na banket a recepciu, organizácia výroby jedál na slávnostné príležitosti vrátane zostavovania vlastných receptúr vybraných pokrmov.

03 Zabezpečovanie výroby cukrárskych výrobkov, múčnikov a cukrárskych špecialít na osobitné akcie prevažne podľa vlastných receptúr a kalkulácií s použitím rôznej technológie, prípadná účasť na výrobe.

05 Výroba najzložitejších diétnych jedál podľa diétneho programu záväzného v zdravotníckom zariadení, v školskom zariadení alebo v zariadení sociálnych služieb, alebo v stravovacom zariadení strediska vrcholového športu.

Zobraziť celú diskusiu

Obedáre v školskej jedálni a učitelia (31x)

Jedálne.sk napísal/a 13 feb 2025

Podľa §6 ods. 8) písm. b) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov obec vo veciach výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom môže kontrolovať kvalitu podávaných jedál v školských jedálňach.

Samozrejme kontrolu vykonáva zamestnanec poverený na vykonanie kontroly a za prítomnosti vedúceho zamestnanca kontrolovaného subjektu, ktorý zodpovedá za "Koordinovanie a organizovanie stravovacej jednotky"

Pri výkone kontroly musia byť zabezpečené hygienické požiadavky tak, aby nebola narušená zdravotná bezpečnosť pripravovaných pokrmov. Pri kontrole hmotnosti porcie podávaných pokrmov je potrebné postupovať v zmysle Aplikácie princípov k MSN pre školské stravovanie- revízia 2024 a zohľadniť rozdiel v hmotnosti porcie podľa stanovej tolerancie.

Aby kontrola spĺňala požiadavku objektívnosti, k písomnému výsledku kontroly sa vyjadruje vedúci zamestnanec, ktorý zodpovedá za kontrolovaný subjekt a v prípade preukázaných nedostatkov zodpovedá za ich odstránenie, prijatie opatrení a určenie zodpovedných osôb.

Zobraziť celú diskusiu

Váha uvareného mäsa (2x)

Jedálne.sk napísal/a 10 feb 2025

Každá receptúra v registri Materiálno-spotrebných noriem a receptúr pre školské stravovanie 2024 obsahuje, okrem iného, aj údaj o hmotnosti porcie po uvarení pre všetky vekové kategórie stravníkov.

Zobraziť celú diskusiu

záznam teplôt v sklade a v chladničkách (2x)

Jedálne.sk napísal/a 06 feb 2025

Záznamy a evidencie príručky systému HACCP je možné viesť v neelektronickej / papierovej podľa vypracovaných príloh alebo aj v elektronickej podobe.

Je dôležité zvážiť podľa prevádzkových podmienok školskej jedálne, ktorú dokumentáciu je možné /vhodné viesť elektronicky. ( Napr.chladiace a mraziace zariadenia sú častokrát umiestnené v skladových priestoroch situovaných na inom podlaží ako je pracovisko s elektronickým zariadením; meranie 2x denne obvykle vykonávajú kuchári /prevádzkoví zamestnanci, ktorí nemajú prístup k elektronickej evidencii; a pod.).

Pri zavedení elektronickej evidencie je potrebné vykonať revíziu príručky HACCP (kapitola č. 6) a vzorové tlačivo nahradiť vzorom elektronického tlačiva. Doba archivácie dokumentov je minimálne 2 roky.

Zobraziť celú diskusiu

zastupovanie PN (2x)

Jedálne.sk napísal/a 30 jan 2025

Podmienkou na výkon práce v zariadení školského stravovania je zdravotná a odborná spôsobilosť a samozrejme znalosť technologickej prípravy pokrmov. V prípade zástupu počas PN nie je rozhodujúce na akú pracovnú pozíciu. Zamestnávateľ zaradí do funkcie a pracovnej triedy podľa dosiahnutého vzdelania.

Zobraziť celú diskusiu
Naša Strava.sk
Meno:
E-mail:
Téma diskusie:
Správa:
Odosláním súhlasím so Zásadami ochrany osobných údajov a pravidlami diskusie.

Nechcete prísť o žiadnu užitočnú informáciu? Zaregistrujte sa k odberu noviniek

Odosláním súhlasím so Zásadami ochrany osobných údajov.

Naši partneri
JAZ
Savencia
KRR
VIS
Kema
AG Foods
Robot Coupe
Ailos
Liebherr
Irinox
Kobra kefy
HACCP Bakošová
Zdravýživka
Pán Zemiak
Ryba Handlová
Bidfood
Pomôžeme vám nájsť článok