Diskusia
Stratili sa problémy v školskom stravovaní?
Nestratili!
Vraťme ich do reality a vyjadrime svoj názor a potreby.
Pomáhajme si navzájom v dobrej diskusii.
EXKLUZÍVNE: POLOŽTE NÁM OTÁZKU (132x)
Admin napísal/a 27 okt 2025
Dobrý deň,
Podľa § 50 Zákonníka práce môže zamestnávateľ dohodnúť s tým istým zamestnancom niekoľko pracovných pomerov len na činnosti spočívajúce v prácach iného druhu.
1/2 úväzok ako upratovačka a 1/2 úväzok ako pomocná sila (napr. v kuchyni) sa vo všeobecnosti považujú za práce iného druhu, aj keď sú obe manuálne. Upratovačka má iné pracovné náplne a povinnosti ako pomocná sila v kuchyni.
Každý z týchto pracovných pomerov by bol dohodnutý na kratší pracovný čas (1/2 úväzok), pričom súčet úväzkov by nemal presiahnuť ustanovený týždenný pracovný čas (zvyčajne 40 hodín pri plnom úväzku), čo je vo vašom prípade splnené ($1/2 + 1/2 = 1$ plný úväzok).
Každý pracovný pomer sa posudzuje samostatne (samostatné pracovné zmluvy, samostatné nároky na dovolenku, evidencia odpracovaného času atď.).
strava celodenná a poldenná (2x)
Admin napísal/a 27 okt 2025
Dobrý deň,
Obidve tvrdenia sú pravdivé a použiteľné v praxi . Ak je dieťa prijaté do MŠ na poldennú výchovu- odoberie desiatu a obed, ak je v čase podávania obeda v MŠ - dieťa končí poldennú výchovu po obede ; resp.odoberie obed a olovrant , ak prichádza do MŠ pre podávaním obeda.
Ak je dieťa prijaté na dopoludňajšie hodiny ( napr.2-4 hod.) do MŠ, prítomné je v čase desiaty- odoberie desiatu, končí pred podávaním obeda.
Dôležité je zachovať základný princíp, ak je dieťa v čase podávania jedla prítomné v MŠ, odoberie podávané jedlo. Nemôže byť v MŠ v čase kedy všetky deti konzumujú jedlo a jedlo nemať.
Počet zamestnancov (6x)
Admin napísal/a 27 okt 2025
Dobrý deň,
| 
			 Odporúčaný počet podľa vyhlášky 330/2009 Z. z.  | 
			
			 Obed  | 
			
			 Výdajná jedáleň  | 
			
			 Výdajná jedáleň (4)*  | 
			
			 Výdajná jedáleň  | 
			
			 Počet zamestnancov celkom  | 
		
| 
			 Prijatý počet stravníkov  | 
			
			 509  | 
			
			 45  | 
			
			 150  | 
			
			 
  | 
			
			 9  | 
		
| 
			 Kuchár/zauč.kuch  | 
			
			 4,0  | 
			
			 0,5  | 
			
			 0  | 
			
			 
  | 
			
			 4,5  | 
		
| 
			 Prevádzkový zamestnanec  | 
			
			 3,0  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 3  | 
		
| 
			 T-H zamestnanec (mimo vodiča)  | 
			
			 0,5  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 0,5  | 
		
| 
			 Vedúci šj  | 
			
			 1,0  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 1  | 
		
| 
			 * Za predpokladu , že vo výdajných jedálňach iných škôl, nevydávajú obedy zamestnanci vašej šj.  | 
		|||||
Stravovanie zamestnancov a fin. príspevok na stravu (2x)
Admin napísal/a 23 okt 2025
Dobrý deň,
Podľa § 150 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce "Ak zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom, zamestnávateľ poskytne zamestnancovi finančný príspevok na stravovanie v sume ktorú zamestnávateľ prispieva na stravovanie iným zamestnancom, najmenej však 55 % z minimálnej hodnoty stravovacej poukážky."
Hodnota stravovacej poukážky musí predstavovať najmenej 75 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín t.j. od 1. apríla 2025 minimálne 6,60 € ( vypočíta sa zo sumy stravného 8,80 € platnej pre toto časové pásmo).
Podľa uvedeného ustanovenia Zákonníka práce zamestnávateľ musí poskytnúť zamestnancom, ktorí sa na základe potvrdenia od lekára nemôžu stravovať v školskej jedálni, príspevok v hodnote najmenej 3,63€, t.j. 55% z hodnoty stravovacej poukážky 6,60€, nemôže im poskytnúť menej (2,06€), tak ako ostatným zamestnancom, ktorým zabezpečuje stravu vo vlastnej jedálni.
Pitný režim (2x)
Admin napísal/a 23 okt 2025
Dobrý deň,
Pitný režim pre deti a žiakov sa zabezpečuje počas ich celého pobytu v zariadení pre deti a mládež a to podávaním pitnej vody alebo výživovo hodnotných nápojov. Pitie sa zabezpečuje hygienicky vyhovujúcim spôsobom. To znamená aj v čase, kedy kuchárky zabezpečujú v kuchyni prípravu jedál a nápojov, alebo mimo pracovnej doby zamestnancov zariadenia školského stravovania.
Zariadenie školského stravovania poskytuje desiatu, obed a olovrant vrátane vhodného nápoja a zodpovedá za čistotu a zdravotnú bezpečnosť stolového riadu používaného pri výdaji jedál a nápojov pripravovaných v školskej jedálni.
Umývanie pohárov z pitného režimu môže zabezpečiť aj zamestnanec, ktorý nemá odbornú spôsobilosť na prácu s potravinami alebo zabezpečiť umývanie pohárov v umývačke riadu.
Preradenie do nižšej platovej triedy (2x)
Milan Kubina napísal/a 19 júl 2025
Dobrý deň,
Áno, zamestnávateľ môže zmeniť platovú triedu zamestnanca, ale závisí to od viacerých faktorov. Zaradenie do platovej triedy je naviazané na druh práce dohodnutý v pracovnej zmluve.
Zaradenie do platovej triedy: Zamestnávateľ je povinný zaradiť zamestnanca do platovej triedy podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti, ktorú má zamestnanec vykonávať v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve a podľa splnenia kvalifikačných predpokladov. Ak sa zmení náplň práce a už nezodpovedá 3. platovej triede, ale len 2. platovej triede, môže zamestnávateľ navrhnúť zmenu.
Je dôležité poznamenať, že ak ide o verejnú správu alebo verejný záujem, platové triedy sa riadia zákonom č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a musia sa dodržiavať stanovené katalógy pracovných činností a kvalifikačné predpoklady.
Zmena pracovnej zmluvy: Akákoľvek zmena podstatných náležitostí pracovnej zmluvy (ako je druh práce, miesto výkonu práce, platové podmienky) si vyžaduje písomnú dohodu medzi zamestnávateľom a zamestnancom formou dodatku k pracovnej zmluve. Ak s preradením do nižšej platovej triedy zamestnanec nesúhlasí, zamestnávateľ ho nemôže jednostranne preradiť.
Zamestnávateľ môže navrhnúť preradenie do nižšej platovej triedy z rôznych dôvodov:
Zmena pracovnej náplne/pozície: Ak sa zmenila pracovná pozícia (druh práce) alebo náplň práce tak, že vykonávané činnosti už nezodpovedajú vyššej platovej triede.
Organizačné zmeny: Ak zamestnávateľ ruší pôvodné pracovné miesto a ponúkne iné, ktoré je zaradené do nižšej platovej triedy. V takom prípade si splní ponukovú povinnosť a zamestnanec sa rozhodne, či túto zmenu prijme.
Nesprávne zaradenie: Ak bolo pôvodné zaradenie do vyššej platovej triedy chybné-(druh práce, pracovná činnosť, kvalifikácia).
Nespokojnosť s pracovným výkonom: V niektorých prípadoch môže byť dôvodom nespokojnosť s výkonom zamestnanca, ale pred takýmto krokom by mal zamestnávateľ dať priestor na zlepšenie. Aj v tomto prípade ide o preradenie formou dodatku.
Písomné oznámenie: Zamestnávateľ je povinný písomne oznámiť zamestnancovi výšku a zloženie funkčného platu pri uzatvorení pracovnej zmluvy, pri zmene druhu práce alebo pri úprave funkčného platu. Ak neoznámil zmenu platovej triedy písomne, porušuje tým zákon.
Odporúčanie:
Overiť si pracovnú zmluvu a prípadné dodatky, aký druh práce je dohodnutý a aká platová trieda je s ním spojená.Požiadať zamestnávateľa o vysvetlenie, prečo došlo k zmene platovej triedy s odôvodnením. Ak nebol podpísaný dodatok k pracovnej zmluve o zmene platovej triedy, je to dôležité riešiť.
Ak zamestnávateľ predloží dodatok k pracovnej zmluve, ktorý mení platovú triedu, ale zamestnanec nesúhlasí, nemá povinnosť ho podpísať. Ak dodatok nepodpíše, dohoda o zmene pracovnej zmluvy nevznikne.
Ak sa zmena platového zaradenia neobjasní, ak zamestnávateľ nepostupuje správne, je vhodné poradiť sa s právnikom špecializujúcim sa na pracovné právo alebo s odborovou organizáciou, ak u vás pôsobí.
Zamestnávateľ s platovou triedou "hýbať" môže, ale len v súlade so zákonom a so súhlasom zamestnanca, pokiaľ nejde o výnimočné situácie stanovené zákonom (napr. preradenie na odvrátenie mimoriadnej udalosti).
Zmena dodávateľa - je potrebná súťaž? (2x)
Milan Kubina napísal/a 19 júl 2025
Dobrý deň,
Cirkevná základná škola s právnou subjektivitou je verejným obstarávateľom, a preto sa na ňu vzťahuje Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej len "zákon o VO").
V súvislosti s nákupom potravín na stravovanie v zariadení školského stravovania (v školskej jedálni) v hodnote od 50 000€ do 220 999,99 € je potrebné zohľadniť nedávne zmeny v zákone o VO, ktoré nadobudli účinnosť 1. augusta 2024.
Novela zákona o VO zaviedla do § 1 ods. 13 písm. ab) novú podlimitnú výnimku pre nákup potravín pre zariadenia školského stravovania.
Táto výnimka znamená, že zákon o verejnom obstarávaní sa nevzťahuje na podlimitnú zákazku, ktorej predmetom je dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania.
Čo to v praxi znamená pre cirkevnú základnú školu pri nákupe potravín
Pri nákupe potravín do 50 000€ (bez DPH) ide o zákazku malého rozsahu, nespadá pod zákon o verejnom obstarávaní, nakupuje potraviny podľa aktuálnej ponuky na trhu.
Pri nákupe potravín pre školskú jedáleň v hodnote do 220 999,99 € nemusí aplikovať plné postupy verejného obstarávania, ako sú napríklad bežné nadlimitné alebo podlimitné postupy s otváraním ponúk, elektronickými aukciami a podobne.
Napriek spomínanej výnimke, škola má stále určité povinnosti, ktoré sú odvodené od princípov hospodárnosti, efektívnosti, transparentnosti a dobrého hospodárenia s verejnými prostriedkami:
Transparentnosť- proces nákupu by mal byť čo najotvorenejší a preukázateľný.
Hospodárnosť a efektívnosť- potraviny nakupovať v najlepšej kvalite za najlepšiu možnú cenu, aby sa dosiahol optimálny pomer ceny a úžitku (nekvalitné potraviny za výhodnú cenu nepredstavujú požadovaný úžitok).
Nediskriminácia hospodárskych subjektov- neuprednostňovať konkrétnych dodávateľov bez objektívneho dôvodu ( blízkosť skladov, rýchlosť dodania, dobrá overená spolupráca, kvalitné výrobky a pod.).
Rovnaké zaobchádzanie pre všetkých potenciálnych dodávateľov, rovnaké podmienky. Požiadavky na dodávateľov by mali byť primerané predmetu a hodnote zákazky.
Urobiť prieskum trhu:
Hoci to nie je formálne stanovený postup podľa zákona o VO, je odporúčané vykonať prieskum trhu. To znamená osloviť viacerých potenciálnych dodávateľov (napr. 3-5) s požiadavkou na cenovú ponuku a porovnať ich. Tento prieskum by mal byť zdokumentovaný (e-maily, záznamy z telefonátov, ponuky). Je kľúčové viesť riadnu dokumentáciu celého procesu nákupu.
1.Dokumentácia:
- Záznam z prieskumu trhu.
 - Prijaté cenové ponuky.
 - Odôvodnenia výberu dodávateľa (prečo bol vybraný konkrétny dodávateľ – napr. najlepšia cena, kvalita, referencie, dodacie podmienky).
 - Uzavreté zmluvy s dodávateľmi. S vybraným dodávateľom je potrebné uzavrieť písomnú zmluvu na dodávku potravín.
 
2.Dodržiavanie ostatných predpisov: Aj mimo zákona o VO je potrebné dodržiavať ďalšie právne predpisy, ako napríklad:
- Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a súvisiace vyhlášky o školskom stravovaní.
 - Predpisy týkajúce sa hygieny potravín a bezpečnosti potravín.
 - Finančné pásma pre školské stravovanie, ktoré určuje Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.
 
3.Určenie predpokladanej hodnoty zákazky (PHZ): Je dôležité správne urobiť opis každej nakupovanej komodity a určiť celkovú predpokladanú hodnotu nákupu všetkých potravín na celé obdobie (napríklad na jeden školský rok), aby sa predišlo umelému deleniu zákazky s cieľom vyhnúť sa aplikácii zákona o VO. Ak by hodnota prekročila spomínaných 220 999,99 €, uplatňovala by sa iná kategória (Nadlimitná zákazka).
Hoci novela zákona o verejnom obstarávaní významne zjednodušila nákup potravín pre školské jedálne v rámci podlimitných zákaziek zavedením výnimky, cirkevná základná škola ako verejný obstarávateľ musí naďalej konať hospodárne, transparentne a efektívne. To si vyžaduje minimálne zdokumentovaný prieskum trhu a dodržiavanie všeobecných princípov verejného obstarávania a súvisiacich predpisov.
Dotácia UPSVaR - vyplatenie rodičom (2x)
Jedálne.sk napísal/a 27 jún 2025
Ak dieťaťu alebo žiakovi lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria alebo lekár so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore určil diagnózu, ktorá si vyžaduje osobitné stravovanie, a školská jedáleň nezabezpečuje diétne stravovanie, dotácia na podporu stravovacích návykov dieťaťa sa vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa.
Zákonný zástupca dieťaťa však môže požiadať o kombinované stravovanie, kedy diagnóza dieťaťa umožňuje vybrané jedlá konzumovať v školskej jedálni.
Riaditeľ školského zariadenia vydá rozhodnutie o prijatí na kombinované stravovanie. Zákonný zástupca predloží Informovaný súhlas s podmienkami stravovania a individuálnej donášky pokrmov.
Dotácia na stravu sa vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa za odhlásené obedy, kedy dieťa bolo prítomné na vyučovaní.
Odhlasovania zo stravy žiakov (2x)
Jedálne.sk napísal/a 25 jún 2025
Podmienkou prijatia na stravovanie do zariadenia školského stravovania je zápisný lístok stravníka. Na základe zápisného lístka riaditeľ školského zariadenia rozhodne o prijatí/ neprijatí stravníka do školského stravovania (§5 ods.6 zákona č. 596/2003 Z. z.).
Pravidlá stravovania v školskej jedálni sú upravené právnymi predpismi, všeobecne záväznými predpismi alebo internými predpismi školského zariadenia, ktoré zákonný zástupca berie na vedomie. Pokiaľ s uvedenými podmienkami nesúhlasí, neprihlási dieťa na stravovanie, nie je povinné.
Bežnou zaužívanou praxou v školských jedálňach je po „víkende“, kedy je prevažne bezmäsitý obed, ponechať možnosť odhlásenia zo stravy do 7,00 prípadne do 7,30, práve pre minimalizáciu odoberania obedov v prvý deň choroby za plnú úhradu. Rodičia z časových dôvodov možnosť odobrať neodhlásený obed využívajú málo, navyše keď ho musia navyše zaplatiť z vlastného vrecka, vznikajú zbytočne napäté situácie.
V súčasnosti je „módnym“ trendom požiadavka oberať obedy po celý čas choroby dieťaťa, avšak aj v tomto prípade platí , že školská jedáleň zabezpečuje prípravu obedov v čase pobytu dieťaťa v škole alebo v školskom zariadení ( §140 zákona č. 245/2008 Z. z.).
VÝŽIVOVÉ POŽIADAVKY V ŠKOLSKOM STRAVOVANÍ. OTESTUJTE SA! (3x)
Jedálne.sk napísal/a 25 jún 2025
Podľa prílohy č.1 k vyhláške č. 330/2009 Z.z. o zariadení školského stravovania Zásady na zostavovanie jedálnych lístkov v ZŠS odporúčajú zaraďovať ovocie do jedálneho lístka DENNE podľa finančného limitu na nákup potravín. Vzhľadom na to, že obedy v školských zariadeniach sú plne dotované z dotácie na podporu stravovacích návykov detí, je potrebné finančný limit určiť tak, aby bolo možné uvedenú zásadu dodržať. Ovocie by sa malo podávať čo najčastejšie, ideálne každý deň.
Dobrý deň,
Podávanie ovocia v praxi:
Denne ako súčasť obeda: Najčastejšie sa ovocie podáva ako dezert po hlavnom jedle. V tomto prípade by malo byť dostupné každý deň.
Doplnkové ovocné desiaty/olovranty: Niektoré školy zaraďujú ovocie aj ako súčasť desiaty alebo olovrantu, čím sa zvyšuje celkový príjem ovocia počas dňa.
Sezónne ovocie: Preferuje sa podávanie sezónneho ovocia, ktoré je čerstvejšie, chutnejšie a často aj lacnejšie.
Rôznorodosť a dostupnosť: Dôležité je zabezpečiť rôznorodosť druhov ovocia, ktoré sú už bežne dostupné na trhu, pre príjem širokého spektra vitamínov a minerálov.
Z kuchyne výdajňa (2x)
Jedálne.sk napísal/a 25 jún 2025
Dobrý deň,
Po legislatívnej úprave v sieti škôl a školských zariadení SR ( vyradenie šj a zaradenie výdajnej šj), zriaďovateľ aktualizuje zriaďovaciu listinu pre školskú jedáleň s prepravou pokrmov a výdajnú školskú jedáleň.
Výdajná školská jedáleň ( VŠJ) vypracuje Prevádzkový poriadok VŠJ, kde uvedie čas predpokladaného výdaja pokrmov. Tento výdaj nemôže presiahnuť rozpätie 4 hodín od tepelnej úpravy pokrmu, po tomto čase sa pokrm stáva odpadom. Organizácia výdaja jedál vo VŠJ vrátane prepravy pokrmov sa ďalej riadi platným systémom HACCP podľa príručky pre zariadenia školského stravovania v časti "Popis kontrolných bodov" - kontrolný bod CP6 Preprava pokrmov. Na prevoz pokrmov sa využíva účelovo určený dopravný prostriedok určený výhradne na prepravu pokrmov. Pokrmy sa balia do teplotne izolačných prepravných nádob. V súvislosti s prepravou a výdajom pokrmov vo VŠJ sa vedie evidencia podľa príručky HACCP- F1.B Preprava pokrmov, F7.A Výdaj teplých pokrmov , F14 Záznam o odkladaní vzoriek, F3.B Evidencia teplôt v chladničke a celá evidencia spojená s čistením a dezinfekciou priestorov VŠJ.
V zariadeniach školského stravovania máme dve vyhlášky k dokumentácii (4x)
Jedálne.sk napísal/a 25 jún 2025
Dobrý deň,
Ak zamestnávateľ zabezpečí pre svojich zamestnancov stravovanie vo vlastnom zariadení (v školskom zariadení) určí cenu jedla, ktorá je vo výške nákladov na nákup potravín podľa finančných pásiem MŠVVaŠ SR a vo výške prepočítaných režijných nákladov na prípravu jedného jedla.
Výška príspevku zamestnávateľa na stravovanie musí zodpovedať minimálne 55 % z ceny jedla a maximálne 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách (časové pásmo 5 až 12 hodín - 8,80 eura). Maximálny príspevok v sume 4,84 eura (55 % ).
Cenu jedného jedla v školskej jedálni tvorí finančný limit na nákup potravín (finančné pásmo určené zriaďovateľom) a režijné náklady.
Ak je cena jedla vykalkulovaná vo vlastnom stravovacom zariadení napr. 4,50 €, zamestnávateľ musí prispieť minimálne 2,48 € /55 % zo 4,50 €/, môže prispieť do maximálnej výšky 4,50 €, zamestnanec uhradí rozdiel, ktorý sa zníží o príspevok zo sociálneho fondu (ak je určený) .
| 
			 Vzor výpočtu  | 
			
			 Nákup potravín FP B 3.  | 
			
			 Réžie  | 
			
			 Cena jedla  | 
			
			 Úhrada zamestnávateľa  | 
			
			 Úhrada zamestnanca  | 
			
			 Príspevok zo soc.fondu -znižuje úhradu zamestnanca  | 
		
| 
			 Vlastné zariadenie  | 
			
			 2,40  | 
			
			 2,10  | 
			
			 4,50  | 
			
			 od 2,48 do 4,50  | 
			
			 od 0,00 do 2,02  | 
			
			 0  | 
		
"Na výpočet ceny stravného lístka zamestnancov je potrebné k sume z finančného pásma 2,40 pripočítať režijné náklady na jedlo, a z tejto sumy určíte úhradu 55% pre zamestnávateľa a 45% pre zamestnanca".
Výdaj stravy v MŠ (2x)
Jedálne.sk napísal/a 11 jún 2025
Dobrý deň,
Rozvoj samoobslužných činností u detí v materskej škole je kľúčový pre ich celostný rozvoj a úspešnú adaptáciu na život, vrátane nástupu do základnej školy. Nejde len o praktické zručnosti, ale aj o budovanie samostatnosti, sebavedomia, zodpovednosti a jemnej motoriky. Samoobslužné činnosti sa integrujú do každodenného režimu materskej školy a sú súčasťou štátneho vzdelávacieho programu:
Stolovanie:
- Samostatné jedenie lyžicou a vidličkou alebo kompletným príborom.
 - Pitie z pohára.
 - Používanie servítky.
 - Upratovanie si miesta po jedle (odniesť tanier, pohár).
 - Pomoc pri prestieraní alebo odnášaní riadu.
 
Individuálny prístup: Pri odnášaní použitého riadu je potrebné brať do úvahy vek, individuálne tempo a schopnosti každého dieťaťa. Niektoré deti potrebujú viac času a podpory. Dôležitá je aj trpezlivosť personálu a aktívna pomoc deťom s odnášaním použitého riadu.
Vítaná je pomoc a podpora zo strany pedagogických zamestnancov, ktorí dieťa učia samostatnosti pri činnostiach spojených so stravovaním v školskej jedálni pri základnej škole.
Vzhľadom na vek detí, ich schopnosti, zručnosti a bezpečnosť nemožno súhlasiť s odoberaním naloženého pokrmu z výdajného okienka.
Kuchárky (61x)
Jedálne.sk napísal/a 11 jún 2025
Dobrý deň,
Zamestnanci vykonávajúci pracovné činnosti v oblasti stravovania s prevahou fyzickej práce sa zaraďujú do platových tried podľa zložitosti a náročnosti vykonávanej pracovnej činnosti a podľa dosiahnutého stupňa vzdelania podľa časti 01. Spoločné pracovné činnosti katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý tvorí prílohu č. 2 nariadenia vlády SR č. 341/2004 Z.z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a doplnení v znení neskorších predpisov (ďalej len "katalóg").
Vzhľadom na to, že katalóg pri zaradení zamestnanca nerozlišuje zaraďovanie zamestnancov do konkrétnej pracovnej funkcie tak, ako vyhláška č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania, sa:
- zamestnanec, ktorý bude vykonávať pomocné práce a jednoduchú výrobu jedál- činnosti uvedené v 1. platovej triede katalógu bez požadovaného vzdelania , zaradí na pozíciu "pracovník v prevádzke/zaučený kuchár";
- zamestnanec, ktorý bude vykonávať výrobu a výdaj bežných druhov teplých jedál, bežných druhov múčnikov a teplých múčnikov (napr. šišky, ovocné nákypy) v školskom zariadení- činnosti uvedené v 2. platovej triede katalógu so stredným vzdelaním bez špecifikácie odboru, zaradí na pozíciu "hlavný kuchár/ kuchár/ zaučený kuchár";
- zamestnanec, ktorý bude vykonávať výrobu najzložitejších diétnych jedál podľa diétneho programu záväzného v školskom zariadení - činnosti uvedené v 3. platovej triede katalógu so stredným vzdelaním alebo úplným stredným vzdelaním (s maturitou) , zaradí na pozíciu "hlavný kuchár/ kuchár pre diétne stravovanie".
Osobitnou podmienkou na vykonávanie epidemiologicky závažných činností zamestnancov v zariadení školského stravovania podľa zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov je požadovaná zdravotná a odborná spôsobilosť .
Váš zamestnanec bez stredného vzdelania (nemá žiadny výučný list), nemá kurz akreditovaný ministerstvom školstva, ktorý by potvrdzoval doplnenie stredného vzdelania, aj keď bude bude vykonávať výrobu a výdaj bežných druhov teplých jedál, bežných druhov múčnikov a teplých múčnikov (z 2. platovej triedy), môže sa zaradiť len do 1. platovej triedy na pracovnú pozíciu zaučený kuchár. Bližšie špecifikácie pracovných činností jednotlivých pozícií sa uvádzajú v pracovnej náplni konkrétneho zamestnanca.
Odôvodnenie: Podľa § 5 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. zamestnávateľ zaradí zamestnanca do platovej triedy podľa najnáročnejšej pracovnej činnosti z hľadiska jej zložitosti, fyzickej záťaže a psychickej záťaže, ktorú má vykonávať podľa druhu práce dohodnutej v pracovnej zmluve, a podľa splnenia kvalifikačných predpokladov, ktoré sú potrebné na jej vykonávanie.
Platová trieda pri zastupovaní (2x)
Jedálne.sk napísal/a 11 jún 2025
Dobrý deň,
Zamestnávateľ môže vyplatiť zamestnancovi, ak zastupuje iného zamestnanca, najmä vedúceho zamestnanca, príplatok za zastupovanie. Podmienky a výška tohto príplatku sa na Slovensku líšia v závislosti od toho, či ide o zamestnanca vo verejnom záujme (napr. štátna správa, samospráva, školy, nemocnice) alebo v súkromnom sektore.
Vo verejnom záujme podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme:
Príplatok za zastupovanie patrí:
Zamestnancovi, ktorý zastupuje vedúceho zamestnanca v celom rozsahu činnosti.
Podmienky:
Zastupovanie musí trvať nepretržite dlhšie ako štyri týždne.
Zastupovanie nesmie byť súčasťou bežných pracovných povinností zamestnanca vyplývajúcich z jeho pracovnej zmluvy.
Príplatok patrí už od prvého dňa zastupovania, ak sú splnené podmienky nepretržitého zastupovania dlhšie ako štyri týždne.
Výška:
Príplatok sa určí v sume príplatku za riadenie zastupovaného vedúceho zamestnanca.
Zaradenie do vyššej platovej triedy: Zaradenie zamestnanca do platovej triedy sa riadi najnáročnejšou vykonávanou pracovnou činnosťou a splnením kvalifikačných predpokladov pre danú platovú triedu. Samotné zastupovanie vedúceho zamestnanca automaticky neznamená, že vás zamestnávateľ musí preradiť do vyššej platovej triedy. Vyššiu platovú triedu by ste dostali vtedy, ak by sa zmenila vaša pracovná zmluva a s ňou aj náplň práce tak, že by ste trvalo vykonávali pracovné činnosti, ktoré zodpovedajú vyššej platovej triede, a zároveň by ste spĺňali kvalifikačné predpoklady pre túto triedu.
Zastupovanie je zvyčajne dočasný stav, kedy vykonávate vyššiu agendu, ale nie ste trvalo zaradený na pozíciu vedúceho zamestnanca. Preto sa to kompenzuje príplatkom za zastupovanie, nie presunom do vyššej platovej triedy.











