Diskusia
Stratili sa problémy v školskom stravovaní?
Nestratili!
Vraťme ich do reality a vyjadrime svoj názor a potreby.
Pomáhajme si navzájom v dobrej diskusii.
Zmeny platových taríf nepedagogických zamestnancov (6x)
Admin napísal/a 07 sep 2025
Dobrý deň,
Základné platové tarify nepedagogických zamestnancov podľa Prílohy č. 3a k zákonu č. 553/2003 Z. z. platia pre všetkých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorí vykonávajú pracovné činnosti v škole, školskom zariadení, centre pre deti a rodiny, rehabilitačnom stredisku pre zrakovo postihnutých alebo na vysokej škole, a nie sú pedagogickými zamestnancami, odbornými zamestnancami alebo učiteľmi vysokých škôl a výskumnými a vývojovými zamestnancami.
Uvedené platí pre všetkých nepedagogických zamestnancov, ktorí sú odmeňovaní podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, u zamestnávateľov v znení §1.
Pravidlá stravovania v materskej škole (30x)
Admin napísal/a 07 sep 2025
Dobrý deň,
Podľa §7 ods.3 písm. b) vyhlášky č. 75/2023 Z. z. je prevádzkovateľ zariadenia pre deti a mládež, v ktorom prebieha výchova a vzdelávanie detí a žiakov do 18 rokov veku, povinný zabezpečiť aby sa do zariadenia pre deti do šesť rokov veku a zariadenia školského stravovania, v ktorom sa stravujú deti a žiaci do 18 rokov veku, deťom a žiakom individuálne nedonášala strava; to neplatí, ak dieťaťu alebo žiakovi lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria alebo lekár so špecializáciou v príslušnom špecializačnom odbore určil diagnózu, ktorá si vyžaduje osobitné stravovanie.
Na základe uvedeného, pokiaľ zákonný zástupca dieťaťa predloží doklad s určením diagnózy, ktorá vyžaduje osobitný spôsob stravovania, môže do zariadenia individuálne donášať stravu. Riaditeľ školského zariadenia vydá Rozhodnutie o prijatí na stravovanie s individuálnou donáškou stravy. Zákonný zástupca doloží informovaný súhlas, kde uvedie, že v plnej miere zodpovedá za zdravotnú bezpečnosť, kvalitu a obsah donesenej stravy, za čistotu a zdravotnú bezpečnosť prepravných nádob a súhlasí s manipuláciou donesej stravy v rozsahu- uskladnenie, ohrev, výdaj a pod..
prechod cez jedálnu (6x)
Admin napísal/a 07 sep 2025
Ďakujeme pani vedúcej školskej jedálne za podrobné vysvetlenie. Každá škola a školská jedáleň má svoje špecifické podmienky, ktoré, ak je to potrebné, je možné upraviť interným predpisom.
Odporúčané počty zamestnancov (111x)
Admin napísal/a 07 sep 2025
Dobrý deň,
ZŠ |
|||||
Odporúčaný počet podľa vyhlášky 330/2009 Z. z. |
Obed |
Desiata |
Celý deň |
Výdajňa |
Počet zamestnancov ŠJ |
Skutočný počet stravníkov |
210 |
50 |
|
|
5,25 |
Kuchár |
2 |
0,25 |
|
|
2,25 |
Prevádzkový zamestnanec |
2 |
|
|
|
2,0 |
T-H zamestnanec |
|
|
|
|
|
Vedúci šj |
1,0 |
|
|
|
1,0 |
Jedálen MŠ (2x)
Admin napísal/a 07 sep 2025
Dobrý deň,
MŠ |
|||||
Odporúčaný počet podľa vyhlášky 330/2009 Z. z. |
Obed |
Desiata/ olovrant |
Celý deň |
Výdajňa |
Počet zamestnancov ŠJ |
Prijatý počet stravníkov |
102 |
196 |
|
|
4,5 |
Kuchár/zauč.kuch |
2 |
0,5 |
|
|
2,5 |
Prevádzkový zamestnanec |
1 |
|
|
|
1 |
T-H zamestnanec |
|
|
|
|
0 |
Vedúci šj |
1 |
|
|
|
1 |
Forma náhrady pri odstávke školskej jedálne (2x)
Jedálne.sk napísal/a 07 nov 2023
Zamestnávateľ, ktorý nezabezpečuje stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa (ak nejde o prípady podľa § 152 ods. 6 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce), je povinný od 1.3.2021 umožniť zamestnancom výber medzi zabezpečením stravovania prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, formou stravovacej poukážky, alebo poskytnutím finančného príspevku na stravovanie. Zákonník práce nehovorí o minimálnom počte zamestnancov, ktorí môžu o gastrolístky alebo finančný príspevok požiadať.
Povinnosťou zamestnávateľa je vypracovať vnútorný predpis, ktorý bude upravovať podrobnosti výberu zamestnanca a realizácie povinnosti zamestnávateľa zabezpečovať stravovanie alebo poskytovať finančný príspevok na stravovanie na základe výberu zamestnanca. Každý zamestnanec obdrží formulár, na základe ktorého vykoná voľbu stravovania.
Zamestnanci si tak môžu vybrať, či dajú prednosť gastrolístkom alebo peniazom. Svoje rozhodnutie nesmú meniť 12 mesiacov odo dňa výberu. Finančný príspevok sa musí poskytovať v rovnakej výške ako gastrolístok (čo sa týka príspevku zo strany zamestnávateľa) a v rovnakom období sa musí aj vyplácať. Možnosť výberu nepatrí zamestnancom, ktorí majú zabezpečené stravovanie v stravovacom zariadení zamestnávateľa alebo v inom dohodnutom stravovacom zariadení.
Ak si zamestnanec nevyberie finančný príspevok, od 1.1.2023 zamestnávateľ povinne poskytuje zamestnancom stravovacie poukážky len v elektronickej forme (stravovacia karta). Výnimkou sú prípady, keď zamestnanec objektívne nemôže využiť gastrokartu v okolí pracoviska. Nebude už možné vybrať si medzi stravovacou kartou a papierovými stravnými lístkami.
§ 152 ods. 4 Zákonníka práce "Zamestnávateľ poskytuje stravovaciu poukážku v elektronickej forme; to neplatí, ak použitie stravovacej poukážky v elektronickej forme zamestnancom počas pracovnej zmeny na pracovisku alebo v jeho blízkosti nie je možné."
Výnimkou povinnej elektronizácie lístkov je situácia, že použitie stravovacej poukážky v elektronickej forme zamestnancom počas pracovnej zmeny na pracovisku alebo v jeho blízkosti nie je možné. Vzdialenosť, ktorá by bližšie špecifikovala „blízkosť“ však v zákone nie je definovaná
Audit v školskej kuchyni (3x)
Jedálne.sk napísal/a 07 nov 2023
Regionálny úrad verejného zdravotníctva zabezpečuje plnenie úloh podľa zákona č. 355/2007 Z. z., v znení jeho zmien a doplnkov, predpisov na jeho vykonanie, zákona o potravinách č.152/1995 Z. z. v znení jeho zmien a doplnkov a koncepcie odboru hygieny výživy, zabezpečuje štátny zdravotný dozor v prevádzkach spoločného stravovania vo svojej pôsobnosti:
1. na úseku výživy :
- vykonáva štátny zdravotný dozor a úradnú kontrolu potravín,
- sleduje hygienickú problematiku všetkých foriem spoločného stravovania, s ohľadom na výživovú hodnotu, zmyslovú hodnotu a zdravotnú neškodnosť podávaných pokrmov,
2. na úseku hygieny výroby a hygieny potravín:
- sleduje hygienickú a zdravotnú bezpečnosť a biologickú hodnotu potravinových surovín, polotovarov, hotových výrobkov a pokrmov,
- kontroluje kritické kontrolné body systémov správnej výrobnej praxe v potravinárskych prevádzkach a v zariadeniach spoločného stravovania,
- kontroluje dodržiavanie legislatívnych požiadaviek, týkajúcich sa zdravotného stavu a odbornej spôsobilosti zamestnancov pracujúcich v potravinárskych prevádzkach a v zariadeniach spoločného stravovania,
- kontroluje úroveň vykonávania sanitácie, dezinfekcie, dezinsekcie a deratizácie v potravinárskych zariadeniach a v zariadeniach spoločného stravovania,
- posudzuje stavebno-technické a prevádzkové podmienky v potravinárskych prevádzkach a v zariadeniach spoločného stravovania, so zameraním na ich umiestnenie, členenie a technické vybavenie s cieľom vytvorenia podmienok na minimalizáciu rizík, ktoré by mohli viesť k narušeniu hygienickej a zdravotnej bezpečnosti potravín a pokrmov,
- vykonáva opatrenia na ochranu zdravia, súvisiace so zistením nebezpečných potravín, hotových pokrmov alebo nápojov,
Predmetom auditu v zariadeniach školského stravovania je dodržiavanie ZÁSAD SPRÁVNEJ VÝROBNEJ PRAXE podľa Potravinového kódexu - Druhá časť 8. hlava - Zásady správnej výrobnej praxe- monitoring a evidencia kritických kontrolných bodov (CCP) a kontrolných bodov (CP), správna výrobná prax, verifikačné postupy na overovanie systému príručky HACCP , zásady riadenia dokumentácie a záznamov, sanitačný program, prevádzkový poriadok , metrologický program.
Na uplatňovanie zásad správnej výrobnej praxe v ZŠS vydalo ministerstvo školstva E-model príručky systému HACCP, prevádzkového poriadku a sanitačného programu. Odporúčame urobiť revíziu príručky, aktualizovať, vykonať školenia zamestnancov, označiť prevádzku podľa účelu využívania, stoly, dosky, náradie, sklady a chladiace zariadenia, zabezpečiť kalibrované teplomery a pripraviť dokumentáciu o evidencii monitorovania kritických kontrolných bodov.
Nadnormovanie (2x)
Jedálne.sk napísal/a 07 nov 2023
Príprava pokrmov v zariadeniach školského stravovania sa uskutočňuje podľa receptúr v MSN pre školské stravovanie. Súčasťou MSN je aj metodická príručka
Aplikácia princípov k Materiálno – spotrebným normám a receptúram pre školské stravovanie - revízia 2021
3 PRINCÍPY APLIKÁCIE
3.1 Všeobecné princípy
1. Pri príprave jedál a nápojov dodržiavať skladbu potravín a technologické postupy podľa receptúr MSN. Jednotlivé potraviny normovať presne a pri výdaji vynormovaných potravín je možné zohľadniť v preukázateľných prípadoch toleranciu zaokrúhľovania + 10%; okrem mäsa, tukov, soli a cukru.
Príručka HACCP je systém správnej výrobnej praxe, ktorý stanovuje postupy pre zabezpečenie kontroly hygieny potravín, opatrenia na spôsob výroby z hľadiska minimalizácie nebezpečenstiev, predchádzanie kritickým rizikám pri výrobe, dosahovanie hygienickej bezchybnosti a zdravotnej bezpečnosti pri výrobe, manipulácii a uvádzaní potravín do obehu.
Pracovný čas (2x)
Jedálne.sk napísal/a 07 nov 2023
Pracovno-právne vzťahy zamestnancov zariadení školského stravovania upravuje zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce
§91 Zákonníka práce zamestnancovi, ktorého pracovná zmena trvá dlhšie ako šesť hodín, je zamestnávateľ povinný zabezpečiť polhodinovú prestávku na jedlo a odpočinok. Zamestnanec má právo, nie však povinnosť, využiť túto prestávku, ale nemôže si v dôsledku nevyužitia svojho práva nárokovať voči zamestnávateľovi úpravu pracovnej doby.
Prestávka sa zamestnancom poskytuje v priebehu pracovnej zmeny, a to prerušením práce, t.j. nemožno ju poskytnúť na začiatku a na konci pracovnej zmeny. Prestávka na jedlo a odpočinok sa nezarátava do pracovného času. Vzhľadom na to, že zákon neumožňuje posunúť prestávku na koniec alebo na začiatok pracovnej zmeny, zamestnanec, ktorého pracovný čas je 8 hodín denne, musí v práci stráviť 8 a pol hodiny, a to práve z dôvodu prestávky na odpočinok a jedenie.
Pracovným časom sa rozumie taký časový úsek, v ktorom musí byť zamestnanec zamestnávateľovi k dispozícii, vykonávať prácu a plniť povinnosti v súlade s pracovnou zmluvou. Dobou odpočinku je časový úsek, ktorý naopak definíciu pracovného času nespĺňa. Pracovný čas by mal zamestnávateľ rozvrhnúť tak, aby mal zamestnanec medzi dvoma zmenami vždy aspoň 12 hodín na odpočinok. Počas prestávky v práci zamestnanec nie je povinný plniť pokyny zamestnávateľa, s výnimkou dodržiavania bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ani nie je povinný zdržiavať sa na pracovisku. Začiatok a koniec pracovného času a rozvrh pracovných zmien určuje zamestnávateľ po dohode so zástupcami zamestnancov v pracovnom poriadku pre zamestnancov.
Nová kuchyňa a jedáleň (4x)
Jedálne.sk napísal/a 02 nov 2023
S účinnosťou od 12.01.2023 bol novelizovaný zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý v § 26 mení a dopĺňa povinnosti prevádzkovateľov zariadení spoločného stravovania, ku ktorým patria aj zariadenia školského stravovania.
V otázke hovoríte o dvoch úplne odlišných zneniach zákona písm. g) a písm. m). Všetky ustanovenia uvedené v novele podľa § 26 sú pre prevádzkovateľov stravovacích zariadení záväzné ( vrátane písm. g) dodávky pitnej a teplej vody 45 °C), teda musia ich dodržiavať. Vzhľadom k tomu, že sa písm. m) novelou zákona zrušilo, školské jedálne nebudú predkladať prevádzkový poriadok na hygienu na schválenie (viď pôvodné znenie: m) vypracovať prevádzkový poriadok a predložiť ho regionálnemu úradu verejného zdravotníctva na schválenie, ako aj návrh na jeho zmenu.).
Novela § 26 zákona č. 355/2007 Z. z. TU:
§ 26 Zariadenia spoločného stravovania
(1)
Zariadenia spoločného stravovania sú zariadenia, ktoré poskytujú stravovacie služby spojené s výrobou, prípravou alebo podávaním pokrmov alebo nápojov na pracoviskách, v školských zariadeniach, školách, zariadeniach sociálnych služieb, zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zdravotníckych zariadeniach, v prevádzkach verejného stravovania, v jedálňach so samoobsluhou a v podobných prevádzkach verejného stravovania, cukrárňach, stánkoch a v iných prevádzkach s ambulantným predajom potravín, pokrmov alebo nápojov a na zotavovacích podujatiach alebo iných hromadných podujatiach.
(2)
Zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, v ktorom sa vykonáva rozhodnutie súdu32) a zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktoré utvára podmienky na prípravu stravy alebo zabezpečuje poskytovanie stravy33) sa na účely tohto zákona nepovažuje za zariadenie spoločného stravovania.
(3)
Stravovacie služby možno poskytovať len v zariadeniach, ktoré spĺňajú požiadavky podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného podľa § 62 ods. 1 písm. l) tak, aby bola zabezpečená
a)
ochrana potravín, pokrmov, nápojov, materiálov a predmetov prichádzajúcich do kontaktu s potravinami, pokrmami alebo nápojmi, proti kontaminácii medzi pracovnými operáciami a počas pracovných operácií s potravinami, pokrmami alebo nápojmi, technologickými zariadeniami, prívodom vzduchu alebo pohybom zamestnancov a so zdrojmi vonkajšej kontaminácie; výrobný proces zariadenia spoločného stravovania musí byť plynulý a jednosmerný,
b)
dezinfekcia a regulácia živočíšnych škodcov a upratovanie.
(4)
Fyzická osoba-podnikateľ a právnická osoba, ktoré prevádzkujú zariadenia spoločného stravovania (ďalej len „prevádzkovateľ zariadenia spoločného stravovania“), sú povinné
a)
zabezpečiť, aby do výrobných a skladovacích priestorov nevstupovali neoprávnené osoby, a zamedziť vodeniu a vpúšťaniu zvierat do priestorov zariadenia spoločného stravovania okrem priestorov určených na konzumáciu stravy, do ktorých môžu vstupovať osoby so zdravotným postihnutím v sprievode psa so špeciálnym výcvikom,
b)
zabezpečiť pri výrobe pokrmov ich zdravotnú neškodnosť a zachovanie ich výživovej a zmyslovej hodnoty a vylúčenie nežiaducich vplyvov z technologického postupu prípravy pokrmov,
c)
postupovať pri výrobe pokrmov a nápojov podľa zásad správnej výrobnej praxe,9) dodržiavať pracovné postupy, miesta alebo operácie technologických procesov, ktoré sú kritické pri zabezpečovaní zdravotnej neškodnosti pokrmov a nápojov, a dodržiavať požiadavky na výrobu, prípravu a podávanie pokrmov a nápojov,
d)
zabezpečovať sústavnú kontrolu pri preberaní surovín a viesť o vykonanej kontrole evidenciu počas dvoch rokov,
e)
zabezpečovať a kontrolovať podmienky dodržania zdravotnej neškodnosti uskladňovaných surovín, polovýrobkov, polotovarov, hotových pokrmov a nápojov,
f)
zabezpečovať ochranu hotových pokrmov a nápojov pred ich znehodnotením,
g)
zabezpečovať plynulú dodávku pitnej vody a teplej vody s teplotou najmenej 45 °C,
h)
zabezpečovať kontrolu ukazovateľov kvality pitnej vody podľa všeobecne záväzného právneho predpisu vydaného podľa § 62 ods. 1 písm. w),
i)
zabezpečovať výživovú hodnotu hotových pokrmov a nápojov podľa odporúčaných výživových dávok, ak ďalej nie je ustanovené inak,
j)
zabezpečiť pred výdajom stravy odber vzoriek pripravených hotových pokrmov, ich uchovanie a o odobratých vzorkách viesť dokumentáciu, ak ďalej nie je ustanovené inak,
k)
kontrolovať dodržiavanie osobnej hygieny zamestnancov,
l)
zabezpečovať a kontrolovať čistotu zariadenia a prevádzkových priestorov.
(5)
Povinnosti podľa odseku 4 písm. i) a j) sa nevzťahujú na prevádzky verejného stravovania, stánky s rýchlym občerstvením a iné zariadenia s ambulantným predajom pokrmov a nápojov a na hromadné podujatia.
(6)
Obmedzenie vstupu zvierat podľa odseku 4 písm. a) sa nevzťahuje na zariadenia verejného stravovania a umožňuje sa vstup spoločenských zvierat,33aa) ak vstup osoby so spoločenským zvieraťom do priestorov určených na konzumáciu stravy povolí prevádzkovateľ zariadenia verejného stravovania. Prevádzkovateľ zariadenia verejného stravovania je povinný zabezpečiť označenie o povolení vstupu so spoločenským zvieraťom na viditeľnom mieste pri vstupe do priestorov prevádzky, ktoré sú určené na konzumáciu stravy a prijať hygienické opatrenia na ochranu hotových pokrmov a nápojov.
(7)
Prevádzkovateľ zariadenia spoločného stravovania určeného pre deti a mládež je ďalej povinný pri voľbe stravy vychádzať z vekových potrieb stravovanej skupiny, prihliadať na vhodný výber surovín, ročné obdobie, čas, keď sa má poskytovať stravovanie, a ďalšie skutočnosti, ktoré by mohli ovplyvniť zdravotný stav stravovaných detí a mládeže.
Štátna dotácia (5x)
mia napísal/a 28 okt 2023
Finančná norma (2x)
Jedálne.sk napísal/a 27 okt 2023
Výšku finančného pásma stanovuje zriaďovateľ zariadenia školského stravovania podľa cenových relácií základných potravinových komodít v danom regióne. V prípade nevyrovnaného čerpania skutočných nákladov, či už do plusových alebo mínusových hodnôt, je potrebné prispôsobiť zostavu jedálnych lístkov tak, aby bolo zabezpečené vyrovnané čerpanie. To znamená zaradiť do JL cenovo drahšie jedlá, zabezpečiť nákup kvalitných potravín a zvýšiť podávanie ovocia a čerstvej zeleniny.
Podľa Aplikácie princípov k MSN pre školské stravovanie revízia 2021 v časti 2.1 je uvedené usmernenie k stanoveniu finančného pásma a jeho čerpaniu. Čerpanie finančného limitu v priebehu školského roka musí byť vyrovnané tak, aby finančný limit na konci mesiaca nebol nižší, ale ani neprevýšil 20% jednodňového finančného limitu na nákup potravín. T,j. v priemere na jedného stravníka 0,20 €. Usmernenie neudáva podmienku ukončenia roka s nulovým čerpaním.
Ako na výpočet počtu zamestnancov jedálne (7x)
Jedálne.sk napísal/a 27 okt 2023
plne miere s Vami súhlasíme. Vyhláška č.330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania s prílohami o odporúčaných počtoch zamestnancov bola od jej účinnosti niekoľkokrát pripomienkovaná, navrhované zmeny z „odporúčané“ na minimálne počty zamestnancov neboli nikdy akceptované a prijateľné hlavne od predstaviteľov Združenia miest a obcí. Odôvodnenie: nedostatok finančných prostriedkov na financovanie originálnych kompetencií.
Obsluha deti MŠ pri ZŠ s MŠ (5x)
Jedálne.sk napísal/a 27 okt 2023
Tu si nemôžem odpustiť jeden osobný komentár:
My ako Jedálne.sk sme nevymysleli žiadny zákon, ktorý vedúcim školských jedální sťažuje život. Naopak, vždy, keď niečo také príde, snažíme sa hľadať odpovede, praktické cesty k riešeniu. Hoci k tomu nemáme žiadny oficiálny mandát, medializujeme vaše problémy a bijeme sa za každú/každého z vás. Snažíme sa pomáhať, kde to ide. Občas to ale vyzerá, že sme jediní, komu niečo vadí, pretože nikto iný oficiálne nič nepovie. To sa potom veci menia pomaly a ťažko. My všetci v redakcii, aj ja osobne, budeme v našich aktivitách pokračovať a neprestávame veriť, že sa veci pomaly budú meniť k lepšiemu. Keď sa k nám akokoľvek pridáte, budeme radi.
Eva Feketová
Počet zamestnancov (4x)
Jedálne.sk napísal/a 27 okt 2023
Viac informácií nájdete v článku Ako na výpočet počtu zamestnancov jedálne.