Aktualizácia: Ohlásenie o vzniku odpadu sa od 1.1.2025 bude podávať už len elektronicky v ISOH

odpady

Aktualizácia: Ohlásenie o vzniku odpadu sa od 1.1.2025 bude podávať už len elektronicky v ISOH

1984 22 jan 2025

Od 1. januára 2025 sa ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024 bude podávať už len elektronicky priamo v ISOH.

Vyplýva to z Informácie k podaniu "Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním", ktoré MŽP SR zverejnilo 25. októbra 2024 na web stránke ISOH - Informačného systému odpadového hospodárstva.

Čo sa mení a čo nemení

  • Rozsah údajov v ohlásení ostáva nezmenený. Údaje sa naďalej ohlasujú v zmysle prílohy č. 2 vyhlášky č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti.
  • Lehota pre elektronické podanie ohlásenia ostáva 28. február. Výnimkou sú ohlásenia za rok 2024, ktoré sa, podľa informácií MŽP zverejnených na stránkach ISOH, považujú za odoslané v súlade s vyhláškou č. 366/2015 Z. z., ak budú v ISOH podané najneskôr do 31. marca 2025.
  • Ohlásenia v listinnej podobe, ktoré boli doteraz zasielané príslušným okresným úradom, nebudú od 1. januára 2025 akceptované a budú zasielané späť ich odosielateľom.
  • Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním podávate bez ohľadu na ich množstvo. Odpad, pri ktorom sa Ohlásenie podáva bez ohľadu na jeho množstvo je 20 01 08 biologicky rozložiteľný kuchynský a reštauračný odpad.

 

Spôsob vypĺňania tlačiva "Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním"

Školy a školské zariadenia bez právnej subjektivity

  • Za zariadenie školského stravovania, ktoré je súčasťou školy bez právnej subjektivity (nemá IČO) podáva elektonické tlačivo po prihlásení do ISOHu prevádzkovateľ (obec, mesto) za všetky druhy odpadov.
  • Zariadenie školského stravovania vyplní tlačivo v listinnej podobe podľa prílohy č. 2 Vyhlášky č. 366/2015 Z.z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti. Tu nájdete odkaz priamo na samotné tlačivo.
  • Do tlačiva Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním uvádzate sumárne údaje o množstvách odpadu a spôsobe nakladania s ním, ktoré evidujete priebežne za uplynulý rok v tlačive Evidenčný list odpadu podľa jednotlivých druhov alebo poddruhov odpadu. Údaje z evidencie budete vypĺňať za rok 2024.
  • Evidenčný list odpadu podľa vyhlášky (§ 2 ods. 3) vypĺňate priebežne za obdobie kalendárneho roka a uchovávate ho v elektronickej alebo v listinnej podobe päť rokov.
  • Vyplnené listinné tlačivo predložíte zriaďovateľovi/prevádzkovateľovi zariadenia školského stravovania.
  • Ohlásenia sa podávajú v období prvých dvoch mesiacov roka: od 1. januára do 28. februára. Výnimka pre ohlásenia za rok 2024: ohlásenia za rok 2024 zaslané najneskôr do 31. marca 2025 sa považujú za odoslané v súlade s vyhláškou č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti.

 

Školy a školské zariadenia s právnou subjektivitou

  • Zariadenia školského stravovania, ktoré sú súčasťou školy s právnou subjektivitou podávajú Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024 elektronicky priamo v Informačnom systéme odpadového hospodárstva (ďalej len „ ISOH“).
  • Vzhľadom na štruktúru elektronického formulára a objem informácií, ktoré budete musieť nahodiť odporúčame, aby ste si tlačivo ako podklad k elektronickému ohláseniu vopred vyplnili ako po iné roky a následne postupne dôkladne prepisovali údaje do elektronického formulára. Predídete tak stresu a znížite neistotu z toho, či ste už údaj zadali alebo nie a tiež si na konci podania budete vedieť skontrolovať zadané údaje.
  • Tu odkaz priamo na samotné tlačivo

 

Ohlásenie podané prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu
  • Na prihlásenie sa do ISOH bude potrebný elektronický občiansky preukaz (eID) s čipom obsahujúci elektronický podpis.
  • Pre vstup do systému nie je potrebná registrácia do informačného systému. Totožnosť podávajúcej osoby sa overuje prostredníctvom portálu "slovensko.sk". Postup prihlásenia sa je nasledovný:

 

  1. Otvoríte si internetovú stránku informačného systému www.isoh.gov.sk a na nej kliknete na tlačidlo "Prihlásiť".
  2. Dôjde k presmerovaniu na portál "slovensko.sk" s výzvou na "Prihlásenie cez portál slovensko.sk". Pre prihlasovanie sa elektronickým občianskym preukazom je potrebné mať vo svojom počítači nainštalovanú čítačku elektronického občianskeho preukazu s príslušnou aplikáciou "eID". Podrobnejšie informácie k technickým prostriedkom a nastaveniam ďalších parametrov nájdete na portáli "slovensko.sk". Po presmerovaní na portál "slovensko.sk" treba kliknúť na tlačidlo "Prihlásiť sa".
  3. Budete vyzvaní na zadanie BOK kódu. Skratka BOK označuje bezpečnostný osobný kód, ktorý pozostáva zo šiestich číslic. Držiteľ občianskeho preukazu sa jeho zadaním preukazuje a prihlasuje na portál slovensko.sk a môže komunikovať elektronicky s úradmi.
  4. Úspešné prihlásenie sa prejaví ihneď na stránke ISOH, kde v pravom hornom rohu bude uvedená prihlásená osoba, môže tam byť uvedené meno a priezvisko alebo názov organizácie, názov firmy a podobne. Zároveň sa rozšíri ponukové menu pre prácu s týmto systémom (napr. "Moja zóna", "Moje podania", "Môj profil").

 

  • Do ISOH sa bude ohlásenie vkladať manuálnym vyplnením formulára.
  • Umožnené je podávať opravné ohlásenia bez obmedzenia počtu opráv. Systém bude akceptovať vždy iba posledné podané ohlásenie. Elektronický formulár neopravuje nesprávne zadané číselné údaje, textové údaje, duplicity, ani preklepy.
  • Odporúčame mať vytlačené vopred vyplnené ohlásenie a tam si označovať už vyplnené údaje, prípadne takto pripravené ohlásenie použiť pre vlastnú archiváciu s pripojeným potvrdením o podaní z elektronickej schránky. Tu odkaz priamo na samotné tlačivo
  • Každé ohlásenie môže byť podpísané kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP) prostredníctvom eID. Ak podávateľ nebude mať možnosť elektronicky podpisovať, využije voľbu podania ohlásenie bez elektronického podpisu.

Návody na to ako manuálne vyplniť formulár ohlásenia, ako podať elektronický XML súbor, ako podpísať elektronické ohlásenie alebo ako podať opravné ohlásenie MŽP SR zverejnilo a aktualizuje ich na web stránke ISOH: Informácie k podaniu "Ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním.

 

Prepojenie na stránku ISOH

https://www.isoh.gov.sk/uvod/formulare/ohlasenie/ohlase_o_vzniku_odpadu_a_nakladanie_s_nim?formularkod=42181810.OHLASENIE_O_VZNIKU_ODPADU_A_NAKLADANI.SK

  • Do tlačiva Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním uvádzate sumárne údaje o množstvách odpadu a spôsobe nakladania s ním, ktoré vediete priebežne v tlačive Evidenčný list odpadu za uplynulý rok podľa jednotlivých druhov alebo poddruhov odpadu.
  • Evidenčný list odpadu sa podľa vyhlášky (§ 2 ods. 3) vypĺňate priebežne za obdobie kalendárneho roka a uchovávate ho v elektronickej alebo v listinnej podobe päť rokov.

Spôsob vyplnenia tlačiva nájdete v článku Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním zo dňa 6 feb 2024.

 

Ako podať Ohlásenie bez elektronického občianskeho preukazu

Pre elektronickú komunikáciu so štátom nie je nevyhnutné bezpodmienečne vlastniť elektronický občiansky preukaz. Dôležité je mať aktivovanú elektronickú schránku, ktorá slúži na online komunikáciu so štátom. Samozrejme s elektronickým občianskym preukazom je prístup do elektronickej schránky jednoduchý a priamočiary.

Elektronickú schránku na portáli slovensko.sk má automaticky zriadenú každá firma, vrátane škôl a školských zariadení. Oprávnenie na prístup do elektronickej stránky školy má v plnom rozsahu štaturár/riaditeľ školy alebo ním poverený zástupca.

Ďaľšie informácie nájdete tu:

https://www.odpady-portal.sk/Dokument/101935/ohlasenie-o-vzniku-odpadu-a-nakladani-s-nim.aspx

Nechcete prísť o žiadnu užitočnú informáciu? Zaregistrujte sa k odberu noviniek

Odosláním súhlasím so Zásadami ochrany osobných údajov.

Naši partneri
Savencia
KRR
VIS
Kema
AG Foods
Robot Coupe
Ailos
Liebherr
Irinox
Kobra kefy
HACCP Bakošová
Zdravýživka
Pán Zemiak
Ryba Handlová
Bidfood
Pomôžeme vám nájsť článok