+421 905 030 096 info@jedalne.sk
INFORMAČNÝ PORTÁL O ŠKOLSKOM STRAVOVANÍ

Riadiť školskú jedáleň nie je jednoduché

352 29.7.2020

Ing. Vladimír Bureš

Školská jedáleň je pomerne zložitá výrobná prevádzka. Pri podrobnejšom skúmaní nájdeme v takej bežnej školskej jedálni rovnaké skupiny prác, ako v každej inej výrobnej firme.

manažerka

Je tam plánovanie, nákup, výroba, expedícia, obchod, marketing, pokladňa, údržba, správa majetku a niekde tiež účtovníctvo, mzdy, BOZP, dane a právo. A na bežnej jedálni je na riadenie a všetku administratívu jeden, maximálne dvaja zamestnanci. Je vôbec možné takúto prevádzku uriadiť v bežnej pracovnej dobe?

Možné to je, ale jednoduché určite nie. Vedúca jedálne sa potýka s nedostatkom financií, so zastaraným zariadením a neustálymi opravami, s nereálnymi požiadavkami stravníkov, rodičov a učiteľov. Pritom sa musí starať o zamestnancov, sledovať hygienu, zvyšovať kvalitu stravy. To je veľký nápor. Pokiaľ ho má vedúca jedálne dobre zvládnuť, musí byť na to správne odborne a manažérsky pripravená.

Odborné vzdelanie väčšinou vedúce jedální získali štúdiom a odbornou praxou, aj keď aj tu sú problémy predovšetkým s tým, že riaditelia nechcú vedúcich pracovníkov jedální na ďalšie odborné vzdelávanie posielať.

S manažérskym vzdelaním to je podstatne horšie. Na stredných školách sa manažment v minulosti vôbec neučil. A riaditelia škôl niekedy zastávajú názor, že vedúce jedální žiadne manažérske vzdelanie nepotrebujú. V praxi to ale býva inak. Ak sú riadiaci pracovníci na všetkých úrovniach v oblasti riadenia vzdelaní, má to pozitívny vplyv na celú organizáciu. Riaditeľovi sa škola ľahšie riadi. Všetky tímy pracujú efektívnejšie. Úlohy sú plnené správne a včas. Nedochádza tak často k nedorozumeniam, hádkam a sklamaniu.

Z vlastnej skúsenosti viem, ako je riadenie dôležité. Tiež viem, ako fungovala moja firma približne trinásť rokov s laickým intuitívnym riadením bez profesionálnych manažérskych zručností, a ako sa situácia zmenila, keď sme sa začali systematicky v manažmente vzdelávať. Preto sa snažím získané skúsenosti odovzdávať ďalej našim zákazníkom.

V tomto článku sa pokúsim ukázať na konkrétnych príkladoch, ako takéto konkrétne a veľmi jednoduché manažérske zručnosti môžu zmeniť vedúcej školskej jedálne život.
 

Nedostatok času

S tým sa čas od času stretáva takmer každý. Všetko sa na nás valí, nestíhame, nevieme, čo urobiť skôr. Pracujeme nadčas, trpí celá rodina, odnáša to naše zdravie.

Základná preventívna rada znie: Robte len to, čo je pre vás naozaj dôležité. A ako to spoznáte? Jednoducho. Pred začatím každej činnosti sa pýtajte: „Čo sa stane, keď toto neurobím?“ Ak si odpoviete "nič hrozné, bez významných ťažkostí to prežijem", tak ste práve odhalili nedôležitú činnosť, ktorú nemusíte robiť. Skúste to a uvidíte. Dôležité je pre Vás len to, čo keď urobíte, bude to mať do budúcnosti pre vás významný pozitívny vplyv. Dôležité je aj to, čo keď neurobíte, môže dôjsť k významnej strate alebo škode. A tých naozaj dôležitých vecí zas tak veľa nie je.

Pre každého bude dôležité niečo trochu iné. K dôležitým veciam spravidla patrí vzdelávanie, čas na blízkych ľudí, čas na seba samého a v práci je určite dôležité zabezpečiť bežnú prevádzku, hygienu, bezpečnosť práce a tiež čas na vaše podriadené.

Ďalšia dôležitá rada: Nemusíte všetko robiť sami. Aj niektoré dôležité veci môžete delegovať na niekoho iného - v rodine aj v práci. A potom je veľa drobných rád, ktorých uplatňovaním budete stále získavať cenné drobné minúty k dobru.

Viete napríklad, ako rýchlo a pritom bez sporu či negatívnych pocitov ukončiť neočakávanú návštevu v kancelárii? Rýchlo vstaňte, choďte návšteve naproti a milo ju privítajte. Hneď v úvode jej povedzte, že za tri minúty odchádzate (musíte robiť niečo iné) a opýtajte sa, čo potrebuje. Zásadne stojte! Žiadne posaďte sa, kávičku ... Ak vec nejde vybaviť do troch minút, ospravedlňte sa a ponúknite, že za príslušným zájdete sami inokedy.

A keď idete niekam Vy a chcete, aby bolo rokovanie krátke, je to podobné. Hneď v úvode povedzte, prečo ste prišli a koľko máte času. Nesadajte si, riešte vec v stoji (v stoji sa dajú robiť aj porady - sú potom výrazne kratšie). Riaďte rozhovor a držte sa témy. A akonáhle ste dohodnutí, hneď sa milo rozlúčte, poďakujte a rýchlo odíďte. Vždy keď idete jednať Vy ku kolegovi, je pre vás odchod oveľa jednoduchší - tak to využívajte.

Sú to komplikované, zložité rady? Nie, ide o veľmi jednoduché veci, ktoré možno začať postupne robiť hneď od druhého dňa.

A podobných jednoduchých rád mám pre Vás desiatky. Už teraz sa môžete tešiť na ďalšie.

diskusia k článku
Riadiť ŠJ nie je jednoduché
Základná škola 6.8.2020
Páči sa mi názor na dlho neriešený problém s vedúcimi ŠJ - riadiť prevádzku. Teším sa na ďalšie postrehy v manažovaní prevádzky. Stela
Pridať komentár k článku
Naši partneri