Sanitácia
Katarina napísal/a 18 okt 2023
Jedálne.sk napísal/a 23 okt 2023
Podľa ustanovenia § 8 ods. 1 vyhlášky 533/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania zamestnanci, ktorí pripravujú pokrmy môžu v odôvodnených prípadoch v oddelenom čase vykonávať upratovacie práce. Pri prechode prác je potrebné používať vyhradený pracovný odev. Na základe uvedeného nie je možné súbežne manipulovať s potravinami a zároveň vykonávať sanitáciu prevádzky.
„Osoby, ktoré prichádzajú do priameho styku s potravinami a nápojmi, môžu upratovať a umývať použitý stolový riad v odôvodnených prípadoch a za predpokladu časového oddelenia výkonu týchto činností od výkonu vlastnej práce. Po skončení upratovania alebo umývania použitého stolového riadu musia tieto osoby vykonať dôkladnú očistu rúk a dať si čistý pracovný odev“.
Zariadenie školského stravovania je povinné mať podľa § 3 ods. 5 vyhlášky č.330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania vypracovaný prevádzkový poriadok, ktorí upravuje organizáciu v školskej jedálni a určuje zabezpečenie hygienického režimu a sanitácie počas školských prázdnin. Harmonogram sanitácie v čase školských prázdnin (časové rozpätie a popis vykonávaných činností), kedy sa nezabezpečuje príprava pokrmov, je potrebné vypracovať ako prílohu k prevádzkovému poriadku pre ZŠS, ktorý vydalo ministerstvo školstva.
Gabriela napísal/a 23 máj 2023
Jedálne.sk napísal/a 31 máj 2023
Činnosti, ktoré vykonáva zamestnanec, určuje zamestnávateľ v opise jeho pracovnej činnosti a v pracovnej náplni konkrétneho zamestnanca. Ak za priestory jedálne MŠ zodpovedá zariadenie školského stravovania, zodpovednosť za čistotu a frekvenciu umývania určí vedúci zamestnanec zariadenia školského stravovania. Žiadny legislatívny predpis neudáva, že je potrebné podlahy umývať po každom vydanom jedle.
Podľa systému HACCP a sanitačného programu pre ZŠS sa podlahy v prevádzke umývajú teplou vodou so saponátom 1x denne, zvyčajne po ukončení výdaja jedál, t.j. na konci smeny. Samozrejmosťou je, že zamestnanec, ktorý vykonáva sanitáciu, nemôže ju vykonávať v pracovnom odeve , v ktorom manipuluje s potravinami a hotovými pokrmami.
Katarína napísal/a 15 jún 2023
Dobrý deň prajem, ja som dostala takúto odpoveď na upratovanie jedálne: Funkcia upratovačky pre zariadenie školského stravovania podľa vyhlášky č. 330/2009 Z. z. a jej príloh 2,3,4, nie je definovaná a z toho dôvodu výkon funkcie upratovačky pre školskú jedáleň nie je možné stanoviť. Podľa § 140 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. sa školská jedáleň zriaďuje na prípravu, výrobu a konzumáciu jedál a nápojov pre stravníkov v čase ich pobytu v škole v nadväznosti na § 3 ods. 5 vyhlášky č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania, podľa ktorého sa vypracúva prevádzkovým poriadok školskej jedálne.V prevádzkovom poriadku školskej jedálne je definovaná povinnosť zamestnancov školskej jedálne zabezpečovať pravidelnú sanitáciu výrobných priestorov školskej jedálne a jej priľahlých skladových priestorov. Ostatné priestory školské jedálne t.j. chodby a sociálne zariadenia ako aj priestory jedálne a priľahlých sociálnych priestorov pre stravníkov sú započítané do výkonov pre upratovacie práce zamestnancov s pracovnou náplňou pre funkčné zaradenie upratovačky školy a školského zariadenia. Dúfam, že som pomohla. Katrína
Jedálne.sk napísal/a 08 jan 2023
Dobrý deň, je stanovená počet sanitarnych dní v roku? Prip. Minimálny počet? Nemyslím, čo máme my v prevádzkovom poriadku a danitacnom, ale všeobecne. Ďakujem Ĺubica
Jedálne.sk napísal/a 08 jan 2023
SANITÁCIA v potravinárstve je nepretržitý komplex činností, ktorými sa v potravinárskej prevádzke a v jej okolí zabezpečujú požiadavky na zvyšovanie hygienickej úrovne výroby, vytváranie a dodržiavanie podmienok na výrobu zdravotne neškodných, biologicky a nutrične vysokohodnotných potravín. Spracovaný a implementovaný plán čistenia, sanitácie a dezinfekcie musí mať každá prevádzka, v ktorej sa akýmkoľvek spôsobom manipuluje s potravinami.
Sanitácia v stravovacom zariadení sa vykonáva podľa harmonogramu priebežne, denne, týždenne, mesačne, štvrťročne a ročne podľa plánu, ktorý je uvedený v sanitačnom programe. Sanitačný program priamo nadväzuje a úzko súvisí s HACCP systémom a prevádzkovým poriadkom.
Vypracovaný plán určuje činnosti, ktoré je potrebné vykonať pre zabezpečenie zdravotne bezpečnej prevádzky, nestanovuje za aký čas resp. za koľko dní sa tieto činnosti majú vykonať. Rozhoduje veľkosť výrobných priestorov, počet technologických zariadení, počet zamestnancov a pod..
„Veľká sanitácia“ v zariadeniach školského stravovania sa vykonáva len v čase školských prázdnin. Druh sanitačných prác (počet sanitačných dní vrátane maľovania priestorov) určí vedúci zamestnanec zariadenia školského stravovania podľa potreby a veľkosti výrobných priestorov v prevádzkovom poriadku zariadenia školského stravovania.
Podľa §3 ods.5 písm. f) vyhlášky č. 330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania „Organizáciu v školskej jedálni upravuje prevádzkový poriadok, ktorého obsahom je aj zabezpečenie hygienického režimu a určenia sanitácie aj počas školských prázdnin,“ .
Marta napísal/a 24 okt 2023
Jedálne.sk napísal/a 27 okt 2023
Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v § 47 ods. 1 definuje povinnosti vyplývajúce z pracovného pomeru
! Podľa uvedeného maľovanie, škrabanie, či penetrovanie stien nie je v opise činností zamestnancov pracujúcich v okruhu stravovania. !! Povinnosťou zamestnávateľa, zriaďovateľa a zároveň prevádzkovateľa zariadenia školského stravovania je, vytvárať podmienky na plnenie pracovných úloh. Keďže sa jedná o stravovacie zariadenie pre deti a mládež, podmienky na prípravu zdravotne bezpečných pokrmov musí zabezpečiť prevádzkovateľ tohto zariadenia v súlade s ustanovením v §26 zákona 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a podľa §8 vyhlášky č. 533/2007 Z. z. o požiadavkách na zšs. |