Zmena dodávateľa - je potrebná súťaž?

Milan Kubina napísal/a 19 júl 2025

Dobrý deň, sme cirkevná základná škola a máme výdajnú školskú jedáleň. Fungujeme iba 4 roky, dodávateľa na začiatku nejakým spôsobom "zadovážil" splnomocnenec zriaďovateľa, teraz ho chceme vymeniť. Čo je potrebné urobiť? Prieskum trhu? Tri cenové ponuky alebo nebodaj verejné obstarávanie? Tip na nového dodávateľa máme, vyskúšali sme si ho. Vďaka za radu! 🙏

Milan Kubina napísal/a 19 júl 2025

Dobrý deň,

Cirkevná základná škola s právnou subjektivitou je verejným obstarávateľom, a preto sa na ňu vzťahuje Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej len "zákon o VO").

V súvislosti s nákupom potravín na stravovanie v zariadení školského stravovania (v školskej jedálni) v hodnote od 50 000€ do 220 999,99 € je potrebné zohľadniť nedávne zmeny v zákone o VO, ktoré nadobudli účinnosť 1. augusta 2024.

Novela zákona o VO zaviedla do § 1 ods. 13 písm. ab) novú podlimitnú výnimku pre nákup potravín pre zariadenia školského stravovania.

Táto výnimka znamená, že zákon o verejnom obstarávaní sa nevzťahuje na podlimitnú zákazku, ktorej predmetom je dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania.

Čo to v praxi znamená pre cirkevnú základnú školu pri nákupe potravín

Pri nákupe potravín do 50 000€ (bez DPH) ide o zákazku malého rozsahu, nespadá pod zákon o verejnom obstarávaní, nakupuje potraviny podľa aktuálnej ponuky na trhu.

Pri nákupe potravín pre školskú jedáleň v hodnote do 220 999,99 € nemusí aplikovať plné postupy verejného obstarávania, ako sú napríklad bežné nadlimitné alebo podlimitné postupy s otváraním ponúk, elektronickými aukciami a podobne.

Napriek spomínanej výnimke, škola má stále určité povinnosti, ktoré sú odvodené od princípov hospodárnosti, efektívnosti, transparentnosti a dobrého hospodárenia s verejnými prostriedkami:

Transparentnosť- proces nákupu by mal byť čo najotvorenejší a preukázateľný.

Hospodárnosť a efektívnosť- potraviny nakupovať v najlepšej kvalite za najlepšiu možnú cenu, aby sa dosiahol optimálny pomer ceny a úžitku (nekvalitné potraviny za výhodnú cenu nepredstavujú požadovaný úžitok).

Nediskriminácia hospodárskych subjektov- neuprednostňovať konkrétnych dodávateľov bez objektívneho dôvodu ( blízkosť skladov, rýchlosť dodania, dobrá overená spolupráca, kvalitné výrobky a pod.).

Rovnaké zaobchádzanie pre všetkých potenciálnych dodávateľov, rovnaké podmienky. Požiadavky na dodávateľov by mali byť primerané predmetu a hodnote zákazky.

Urobiť prieskum trhu:

Hoci to nie je formálne stanovený postup podľa zákona o VO, je odporúčané vykonať prieskum trhu. To znamená osloviť viacerých potenciálnych dodávateľov (napr. 3-5) s požiadavkou na cenovú ponuku a porovnať ich. Tento prieskum by mal byť zdokumentovaný (e-maily, záznamy z telefonátov, ponuky). Je kľúčové viesť riadnu dokumentáciu celého procesu nákupu.

1.Dokumentácia:

  • Záznam z prieskumu trhu.
  • Prijaté cenové ponuky.
  • Odôvodnenia výberu dodávateľa (prečo bol vybraný konkrétny dodávateľ – napr. najlepšia cena, kvalita, referencie, dodacie podmienky).
  • Uzavreté zmluvy s dodávateľmi. S vybraným dodávateľom je potrebné uzavrieť písomnú zmluvu na dodávku potravín.

2.Dodržiavanie ostatných predpisov: Aj mimo zákona o VO je potrebné dodržiavať ďalšie právne predpisy, ako napríklad:

  • Zákon o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a súvisiace vyhlášky o školskom stravovaní.
  • Predpisy týkajúce sa hygieny potravín a bezpečnosti potravín.
  • Finančné pásma pre školské stravovanie, ktoré určuje Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.

3.Určenie predpokladanej hodnoty zákazky (PHZ): Je dôležité správne urobiť opis každej nakupovanej komodity a určiť celkovú predpokladanú hodnotu nákupu všetkých potravín na celé obdobie (napríklad na jeden školský rok), aby sa predišlo umelému deleniu zákazky s cieľom vyhnúť sa aplikácii zákona o VO. Ak by hodnota prekročila spomínaných 220 999,99 €, uplatňovala by sa iná kategória (Nadlimitná zákazka).

Hoci novela zákona o verejnom obstarávaní významne zjednodušila nákup potravín pre školské jedálne v rámci podlimitných zákaziek zavedením výnimky, cirkevná základná škola ako verejný obstarávateľ musí naďalej konať hospodárne, transparentne a efektívne. To si vyžaduje minimálne zdokumentovaný prieskum trhu a dodržiavanie všeobecných princípov verejného obstarávania a súvisiacich predpisov.

VIS Slonensko

Pridať komentár k diskusii

Nechcete prísť o žiadnu užitočnú informáciu? Zaregistrujte sa k odberu noviniek

Odosláním súhlasím so Zásadami ochrany osobných údajov.

Naši partneri
JAZ
Savencia
KRR
VIS
Kema
AG Foods
Robot Coupe
Ailos
Liebherr
Irinox
Kobra kefy
HACCP Bakošová
Zdravýživka
Pán Zemiak
Ryba Handlová
Bidfood
Pomôžeme vám nájsť článok