Diskusia

Stratili sa problémy v školskom stravovaní?

Nestratili!

Vraťme ich do reality a vyjadrime svoj názor a potreby.

Pomáhajme si navzájom v dobrej diskusii.

 

Založit novú tému

Preradenie Kuchárky na pracovníčku v prevádzke (2x)

Jedálne.sk napísal/a 18 mar 2025

Preradenie Kuchárky na pracovníčku v prevádzke

V tejto súvislosti rozlišujeme dve situácie, kedy môže dôjsť k preradeniu zamestnanca na inú prácu.

Prvým prípadom je preradenie zamestnanca zo strany zamestnávateľa, ak je to nevyhnutné podľa lekárskeho posudku alebo rozhodnutia orgánu verejného zdravotníctva v záujme ochrany zdravia iných osôb pred prenosnými chorobami (karanténne opatrenie). Zamestnávateľ je v tomto prípade povinný uskutočniť preradenie zamestnanca na inú prácu v rámci pracovnej zmluvy. To znamená, že nedochádza k zmene druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve .

Ak nemožno dosiahnuť sledovaný účel preradenia v rámci pracovnej zmluvy (dohodnutého druhu práce), tak Zákonník práce ponúka možnosť preradenia na inú prácu (prácu iného druhu) po dohode so zamestnancom.

Druhou situáciou, kedy za určitých okolností môže dôjsť k preradeniu zamestnanca, a to aj bez jeho súhlasu, je existencia potreby odvrátenia mimoriadnej udalosti alebo potreby zmiernenia jej bezprostredných následkov na čas nevyhnutnej potreby. V tomto prípade ide o preradenie na inú prácu (t. j. môže ísť o zmenu druhu práce, ako aj miesta výkonu práce).

Určite však nie je prípustné svojvoľné a neodôvodnené preradenie zamestnancov ich zamestnávateľom na práce iného druhu, neplniace účel odvracania mimoriadnej udalosti alebo zmiernenia jej bezprostredných následkov (napríklad preradenie z kuchára na prácu prevádzkového zamestnanca), ak tieto činnosti nie sú predmetom jeho pracovnej náplne podľa dojednaní v pracovnej zmluve a zároveň sú zaradené do nižšej platovej triedy (1.PT).

Preradenie prevádzkového zamestnanca na pozíciu kuchár

Zákonník práce vyžaduje, aby práca, na ktorú sa zamestnanec preraďuje, zodpovedala zdravotnej spôsobilosti zamestnanca na prácu a aby táto práca bola pre zamestnanca vhodná vzhľadom na jeho schopnosti a kvalifikáciu. Pred samotným preradením zamestnanca je zamestnávateľ povinný prerokovať so zamestnancom dôvod preradenia na inú prácu a dobu, počas ktorej má preradenie trvať. Ak preradením zamestnanca dochádza k zmene pracovnej zmluvy, zamestnávateľ je povinný vydať mu písomné oznámenie o dôvode preradenia na inú prácu a o jeho trvaní.

V prípade preradenia prevádzkového zamestnanca na pozíciu kuchár, za účelom zaradenia do vyššej platovej triedy ( 2. PT) dochádza k zmene pracovnej zmluvy . Zamestnanec musí nielen vykonávať činnosti kuchára, ale musí spĺňať kvalifikačné požiadavky - stredné vzdelanie ( výučný list bez špecifikácie odboru).

Zobraziť celú diskusiu

Odporúčaný počet zamestnancov (2x)

Jedálne.sk napísal/a 18 mar 2025

Odporúčaný počet podľa vyhlášky 330/2009 Z. z.

Obed

Desiata/ olovrant

Celý deň

Výdajňa

Počet zamestnancov ŠJ

Prijatý počet stravníkov

435

230

115

8,95

Kuchár/zauč.kuch

3

0,75

0,7

4,45

Prevádzkový zamestnanec

3

0,5

3,5

T-H zamestnanec

0

Vedúci šj

1

1

 

Vyhláška odporúča počet zamestnancov podľa počtu stravníkov tak, aby prevádzka ZŠS bola schopná zabezpečiť prípravu zdravotne bezpečných pokrmov.

Zobraziť celú diskusiu

Bio odpad v školstve a pravidlá uchovávania (2x)

Jedálne.sk napísal/a 14 mar 2025

V zmysle §7 vyhlášky MZ č.533/2007 Z .z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia spoločného stravovania:

"Sklad organického odpadu musí byť riešený tak, aby bol do neho prístup zvonku, aby bol krytý, vetrateľný, ľahko čistiteľný a uzavierateľný. Sklad organického odpadu musí byť vybavený tečúcou teplou vodou s teplotou najmenej 45 oC z verejného vodovodu alebo vlastného zdroja a kanalizačnou výpusťou, musí byť chránený pred prístupom škodcov a nesmie byť zdrojom kontaminácie potravín a pokrmov, pitnej vody, zariadení a priestorov zariadenia spoločného stravovania. Sklad organického odpadu musí byť chladený, ak odpad nie je denne odvážaný. Sklad organického odpadu možno podľa kapacity zariadenia spoločného stravovania nahradiť iným vhodným zariadením na uskladnenie organického odpadu, ktoré musí byť umiestnené mimo priestorov, kde sa manipuluje s potravinami a pokrmami."

Podľa uvedeného sklad biologického kuchynského odpadu, pokiaľ nie je odvážaný denne, musí byť chladený. Sklad možno nahradiť aj chladničkou umiestnenou mimo skladovacích priestorov a kuchyne.

Zobraziť celú diskusiu

Pracovná náplň vedúcej školskej jedálne (2x)

Jedálne.sk napísal/a 14 mar 2025

Dobrý deň,

Zo zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. vyplýva pre zamestnávateľa povinnosť dohodnúť so zamestnancom v pracovnej zmluve podstatné náležitosti, ktorými sú:

-druh práce, na ktorý sa zamestnanec prijíma, a jeho stručná charakteristika,

-miesto výkonu práce (obec, časť obce alebo inak určené miesto),

-deň nástupu do práce,

- mzdové podmienky, ak nie sú dohodnuté v kolektívnej zmluve.

Druh práce, ktorý má zamestnanec pre zamestnávateľa vykonávať, je jedným z najdôležitejších pojmových znakov dohodnutého pracovného pomeru. Zamestnávateľ je povinný a zároveň aj oprávnený zamestnancovi prideľovať len práce v medziach dohodnutého druhu práce.

Pracovná náplň nadväzuje na dohodnutý druh práce v pracovnej zmluve a keďže nie je podstatnou náležitosťou pracovnej zmluvy, v priebehu pracovného pomeru sa môže meniť napríklad v závislosti od meniacej sa legislatívy, ale môže sa to diať aj jednostranne – na základe rozhodnutia zamestnávateľa (aj bez súhlasu zamestnanca), avšak pri zachovaní činností charakteristických pre pracovnú pozíciu vymedzenú konkrétnym druhom práce. Pracovná náplň je konkretizáciou pracovných úloh, ktoré sú všeobecne vyjadrené v rámci druhu práce v pracovnej zmluve.

Žiadny právny predpis neurčuje striktne vypracovať pre zamestnancov pracovnú náplň. Pracovná náplň nemusí byť uvádzaná ako súčasť pracovnej zmluvy, resp. ako príloha pracovnej zmluvy, a to z dôvodu, aby pri každej zmene pracovnej náplne nebolo potrebné dosiahnuť dohodu medzi zamestnávateľom a zamestnancom. V tomto zmysle by sa pracovná náplň mala zo strany zamestnávateľa vydávať ako jednostranný úkon a zamestnanca je potrebné s jej obsahom iba oboznámiť. Takéto oboznámenie nevyjadruje súhlas zamestnanca s pracovnou náplňou, ale je iba oboznámením sa s jej obsahom. Aj keby zamestnanec nesúhlasil s pracovnou náplňou, je povinný plniť pracovné úlohy z nej vyplývajúce.

Riaditeľ školy určuje so zreteľom na konkrétne podmienky školy a školského zariadenia pracovnú náplň zamestnancov v súlade s dohodnutým druhom práce v pracovnej zmluve.

Druh práce vedúceho zamestnanca zariadenia školského stravovania:

"Koordinovanie a organizovanie stravovacej jednotky s plnou hmotnou zodpovednosťou, starostlivosť o zamestnancov v stravovacej jednotke a starostlivosť o technickú úroveň zariadení."

Náplň práce:

"Konkrétne činnosti spojené s koordinovaním a organizovaním prevádzky zariadenia školského stravovania s cieľom zabezpečiť výrobu, konzumáciu a odbyt jedál a nápojov v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi."

Zobraziť celú diskusiu

Hlavná kuchárka (10x)

Jedálne.sk napísal/a 13 mar 2025

Kuchári a pomocní kuchári, t.j. zamestnanci vykonávajúci pracovné činnosti v oblasti stravovania s prevahou fyzickej práce sa zaraďujú do platových tried podľa zložitosti a náročnosti vykonávanej pracovnej činnosti a podľa dosiahnutého stupňa vzdelania podľa časti 01. Spoločné pracovné činnosti katalógu pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorý tvorí prílohu č. 2 nariadenia vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a doplnení v znení neskorších predpisov.

Prevádzkový zamestnanec/pomocný kuchár - sa zaradí do 01. PLATOVEJ TRIEDY podľa:

  1. Kvalifikácie: Vzdelanie nie ustanovené
  2. Činnosti:

01 Pomocná práca pri výrobe jedál, zber a umývanie kuchynského riadu, čistenie a obsluha jednoúčelových kuchynských strojov a pod.

02 Výdaj jedál s prípadnou obsluhou stravníkov.

03 Obstarávanie desiat, nápojov vrátane vyúčtovania zverených súm.

04 Výroba jednoduchých druhov teplých jedál, polievok, cukrárskych výrobkov alebo jedál studenej kuchyne, dohotovovanie a výdaj jedál alebo rôznych príloh k hlavným jedlám.

Osobitnou požiadavkou pre výkon pracovnej činnosti prevádzkový zamestnanec, kuchár v zariadení školského stravovania je zdravotná a odborná spôsobilosť na prácu s potravinami.

Kuchár sa zaradí do 02. PLATOVEJ TRIEDY podľa:

  1. Kvalifikácie : Stredné vzdelanie- bez špecifikácie odboru
  2. Činnosti:

01 Obsluha viacúčelového veľkokapacitného kuchynského stroja alebo viac jednoúčelových veľkokapacitných kuchynských strojov na výrobu pokrmov.

02 Obsluha veľkokapacitných chladiacich alebo mraziacich zariadení.

03 Výroba a výdaj bežných druhov teplých jedál alebo zložitých jedál studenej kuchyne a výroba polotovarov z predspracovaných surovín na prípravu hlavných jedál.

04 Výroba a výdaj bežných druhov múčnikov a cukrárskych výrobkov (napr. koláče, bábovky, vianočky), výroba teplých múčnikov (napr. šišky, ovocné nákypy), hromadná výroba cukrárskych výrobkov a múčnikov v závodnom, školskom alebo obdobnom stravovacom zariadení.

05 Samostatné preberanie objednávok, stolovanie a obsluha zákazníkov.

06 Samostatné vedenie príručného skladu v zariadení vrátane hmotnej zodpovednosti, sprostredkúvanie služieb alebo obsluha minibaru vrátane odovzdávania podkladov na vyúčtovanie.

Zobraziť celú diskusiu
Dopredaj normy

Práca v školskej jedálni (2x)

Jedálne.sk napísal/a 13 mar 2025

Podľa Vami uvedených informácií sa jedná o zmenu pracovnej zmluvy, kde budete uzatvárať pracovnú zmluvu s dvomi zamestnávateľmi. Zmenu obsahu pracovnej zmluvy možno zmeniť dodatkom k pracovnej zmluve, a to len vtedy, ak sa zamestnávateľ a zamestnanec dohodnú na jeho zmene.

Pracovná zmluva je dvojstranný právny úkon uzavretý medzi jej zmluvnými stranami, kde na jednej strane vystupuje zamestnávateľ a na druhej zamestnanec. Pracovnou zmluvou preto založený pracovnoprávny vzťah možno meniť alebo jeho obsah nahradiť len dohodou zmluvných strán. Ak teda k zmene pracovnej zmluvy nepristúpi súčasne zamestnávateľ a zamestnanec, nedôjde k jej zmene a platí v pôvodnom obsahu.

Zamestnávateľ je povinný zmenu pracovnej zmluvy vyhotoviť písomne a jedno vyhotovenie zmeny pracovnej zmluvy vydať zamestnancovi.

Zobraziť celú diskusiu

Dotácie na podporu stravy (9x)

Jedálne.sk napísal/a 13 mar 2025

Na prípravu nápojov môžete nakúpiť z rozdielu dotácie ovocné a zeleninové šťavy, ktoré spĺňajú minimálne požiadavky na kvalitu vyšpecifikované v Aplikácii princípov k MSN:

- prírodné ovocné 100 % šťavy alebo ovocno-zeleninové šťavy – vyrobené lisovaním ovocia alebo ovocia a zeleniny so 100 % podielom ovocia alebo ovocia a zeleniny, pasterizované, bez konzervačných látok, pridaného cukru a iných sladidiel;

- ovocné nápoje alebo ovocno-zeleninové nápoje zo 100 % koncentrátu natural – obsahujú 100 % podiel ovocia alebo ovocia a zeleniny, stabilizované šetrnou pasterizáciou, bez pridaného cukru, iných sladidiel, konzervantov a syntetických aromatických látok, dodávané v zmrazenej alebo tekutej forme.

Rozdiel z dotácie na podporu stravovacích návykov detí a žiakov môžete použiť na nákup potravín na zlepšenie kvality stravovania, aj tieto potraviny musia vychádzať z MSN a musia spĺňať MINIMÁLNE POŽIADAVKY NA KVALITU A POUŽÍVANIE POTRAVÍN.

Zobraziť celú diskusiu

Odporúčané počty zamestnancov (97x)

Jedálne.sk napísal/a 12 mar 2025

Podľa vyhlášky č.330/2009 Z. z. o zariadení školského stravovania sa odporúča do 50 stravníkov pre vedúceho zamestnanca úväzok 0,5. Podľa katalógu pracovných činností s prevahou duševnej práce je vedúci zamestnanec zaradený do 5.PT a vykonáva činnosti 01 „Koordinovanie a organizovanie stravovacej jednotky s plnou hmotnou zodpovednosťou, starostlivosť o zamestnancov v stravovacej jednotke a starostlivosť o technickú úroveň zariadení“ ( príloha č. 1 nariadenia vlády SR č. 341/2004 Z.z. ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní).

Zobraziť celú diskusiu

Podmienky prijatia pomocnej sily (2x)

Jedálne.sk napísal/a 12 mar 2025

Pri zaradení zamestnanca na pracovnú pozíciu prevádzkový zamestnanec v školskej  sa kvalifikačné požiadavky neustanovujú. Podmienkou je zdravotná a odborná spôsobilosť- zdravotný preukaz a osvedčenie o odbornej spôsobilosti na prácu s potravinami. Výhodou je  prax v zariadení spoločného stravovania.

Zobraziť celú diskusiu

povinný stravník v kuchyni (4x)

Jedálne.sk napísal/a 12 mar 2025

Dobrý deň,

Zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde stanovuje podmienky tvorby sociálneho fondu v § 3 až § 6 a v § 7 stanovuje účel použitia sociálneho fondu.Príspevky zo sociálneho fondu môže zamestnávateľ poskytnúť zamestnancom v rámci realizácie svojej sociálnej politiky výlučne len na:

stravovanie zamestnancov nad rozsah ustanovený osobitnými predpismi. Pokiaľ sa zamestnanec nestravuje v stravovacom zariadení určenom zamestnávateľom, nemá nárok na poskytnutie príspevku zo sociálneho fondu. Zamestnancovi, ktorý na základe potvrdenia lekára- špecialistu vyžaduje osobitné stravovanie, zamestnávateľ vyplatí finančný príspevok na stravovanie.

Zobraziť celú diskusiu

Diétne stravovanie (10x)

Jedálne.sk napísal/a 04 mar 2025

Dobrý deň,

Odporúčame Vám obrátiť sa na Regionálny úrad školskej správy v Bratislave, ktorý Vám môže poskytnúť informácie z CENTRA VEDECKO-TECHNICKÝCH INFORMÁCIÍ SR.

Zobraziť celú diskusiu

Stravovanie počas pobytu na školskom internáte (6x)

Jedálne.sk napísal/a 04 mar 2025

1. Za zdravotnú bezpečnosť poskytovaných pokrmov v zariadení školského stravovania v prvom rade zodpovedá vedúci zamestnanec školskej jedálne, riaditeľ školy alebo školského zariadenia, ktorého súčasťou je internát a školská jedáleň a v neposlednom rade prevádzkovateľ/ zriaďovateľ školského zariadenia. Pokiaľ na písomné upozornenia zodpovedné osoby nereagujú a nepríde k náprave, je potrebné osloviť (písomne) príslušný regionálny úrad verejného zdravia príslušný regionálny úrad školskej správy.

2. Podľa § 6 ods. 5 vyhlášky č. 330/2009 Z.z. o zariadení školského stravovania:

"Dieťa a žiak internátnej školy pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením, dieťa a žiak školy, ktorý je ubytovaný v školskom internáte školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, dieťa v špeciálnych výchovných zariadeniach a dieťa a žiak školy, ubytovaný v školskom internáte môžu odoberať denne
a) hlavné jedlo a doplnkové jedlo okrem druhej večere, ak je dieťa alebo žiak mladší ako 11 rokov,
b) hlavné jedlo a doplnkové jedlo, ak je žiak starší ako 11 rokov."

 

Každý stravník (resp. zákonný zástupca dieťaťa) sa na stravovanie v školskej jedálni prihlasuje zápisným lístkom stravníka, kde sa uvádzajú podmienky organizácie stravovania. Jednou z podmienok je aj možnosť odhlásenia sa zo stravy. Stravník nemôže platiť za službu, ktorú si neobjednal. Ubytovanie na internáte nemôže byť podmienené povinnosťou stravovania.

Pokiaľ školské zariadenie podmieňuje ubytovanie v internáte odobratím jedla, je to v rozpore s uvedenou vyhláškou. Uvedené by bolo možné aplikovať v špeciálnej internátnej materskej škole, resp. v špeciálnej internátnej základnej škole, kde deti nemajú iné možnosti zabezpečenia stravovania.

Zobraziť celú diskusiu

odpisovanie mäsa (2x)

Jedálne.sk napísal/a 27 feb 2025

Vynormovanú hmotnosť mäsa podľa vybranej receptúry MSN je možné pri výdaji zaokrúhliť ( navýšiť)
v tolerancii zaokrúhľovania - v zariadení školského stravovania do 200 stravníkov
+3%; nad 200 stravníkov +1%.

Aplikácia princípov k MSN pre školské stravovanie - 2024, 3 PRINCÍPY APLIKÁCIE

3.1 Všeobecné princípy, ods. 3

Zobraziť celú diskusiu

Pravidlá stravovania v materskej škole (20x)

Jedálne.sk napísal/a 27 feb 2025

Organizáciu prevádzky zariadenia pre deti a mládež riadi riaditeľ školy, ktorý ako zamestnávateľ určí , kto bude vykonávať ( zastupovať) činnosti v prípade neprítomnosti svojho zamestnanca (učiteľka, upratovačka) na pracovisku. V praxi materských škôl je bežne zaužívané, že za čistotu stolov po konzumácii jedál v triede, zodpovedá zamestnanec zariadenia školského stravovania , tak isto ako aj v samostatnej školskej jedálni.

Nemôžete očakávať, že niektorý všeobecne záväzný právny predpis ustanovuje kto bude vykonávať utieranie stolov alebo iné činnosti, ktoré nemajú priamy súvis s opisom pracovnej činnosti. Zamestnávateľ tak môže určiť v pracovnom poriadku pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov, prípadne doplniť do pracovnej náplne zamestnanca.

Zobraziť celú diskusiu

počet zamestnancov v ŠJ (2x)

Jedálne.sk napísal/a 27 feb 2025

Odporúčaný počet podľa vyhlášky 330/2009 Z. z.

Obed

Desiata/ olovrant

Celý deň

Výdajňa/iné výdajné miesto

Počet zamestnancov

 

Prijatý počet stravníkov

260

160

0

20*

5,7

 

Kuchár/zauč.kuch

2

0,5

0

0,2

2,7

 

Prevádzkový zamestnanec

2

2

 

T-H zamestnanec

0

 

Vedúci šj

1

1

 

 

260=80+150+30

160=80x2(D+Ol)

* 20 stravníkov na inom výdajnom mieste, vyhláška stanovuje do 50 - 0,5, prepočítané podielom počtu stravníkov

Zobraziť celú diskusiu
Naša Strava.sk
Meno:
E-mail:
Téma diskusie:
Správa:
Odosláním súhlasím so Zásadami ochrany osobných údajov a pravidlami diskusie.

Nechcete prísť o žiadnu užitočnú informáciu? Zaregistrujte sa k odberu noviniek

Odosláním súhlasím so Zásadami ochrany osobných údajov.

Naši partneri
Savencia
KRR
VIS
Kema
AG Foods
Robot Coupe
Ailos
Liebherr
Irinox
Kobra kefy
HACCP Bakošová
Zdravýživka
Pán Zemiak
Ryba Handlová
Bidfood
Pomôžeme vám nájsť článok