Koncept školského stravovania je fajn, ale ...

Koncept školského stravovania je fajn, ale ...
Stravníci školských jedálni nie sú len deti a študenti, ale aj učitelia. Ako im chutí a ako vnímajú školskú kuchyňu? Na názor sme sa opýtali pani učiteľky z jednej košickej škôlky.
Ako vnímate školské obedy ako stravník?
Začnem pozitívom a tým je teplý obed pre deti a pre personál školy a škôlky. Porcie sú z môjho pohľadu adekvátne. Vo všeobecnosti môžem povedať, že jedlá sú dobré, len si ich ešte musíme dochutiť.
Ak by ste mohli niečo zmeniť, čo by to bolo?
Keby bolo na mne, zmenila by som na školskom varení niekoľko vecí, ale v prvom rade by som začala používať soľ a nejaké to korenie. Nehovorím o prehnanom množstve a rozumiem aj dôležitosti zdravej a vyváženej stravy, ale som za to, aby sa jedlo primerane ochucovalo. Predpisy, normy, ktoré treba dodržiavať na jednej strane dovoľujú sladkú vodu, osladený jogurt a podobné potraviny, ale použitie korenín je v škôlkarskej kuchyni obmedzené, na môj vkus, až príliš. Soľ, červená paprika, sušený petržlen a iné korenie sú predsa tiež potravinové zložky, tak prečo ich tak striktne zakazovať.
Učíte v škôlke a tu sú známe olovrantové a desiatové nátierky. Ja som ich veľkým fanúšikom. Ako vnímate škôlkarsky „nátierkový trend“?
Nie som veľkým fanúšikom nátierok z úplne všetkého. Mám pocit, že deti by mohli spoznať aj zeleninu a ostatné potraviny, z ktorých sa nátierky pripravujú aj v ich pôvodnom stave, ako len vymiešané do peny a natreté na chlieb. Vajíčko natvrdo, trebárs aj cícer, špenátové listy, to všetko by mohli deti zjesť aj ako prílohu ku chlebu s maslom. Spoznávali by tak priamo chuť, konzistenciu, farbu danej potraviny. Viem však, že aj nátierky majú svoje miesto v detskom jedálničku a deťom aj chutia. Nie som za ich úplné vymazanie, len by som bola za, keby sa to viac obmieňalo aj s klasickou prílohou ku chlebu.
Veľa sa hovorí o zdravej strave. Zapadá podľa Vášho názoru škôlkarsky jedálny lístok do tejto kategórie?
Zdravá strava je dnes veľmi často spomínaná, ale čo je vlastne tá zdravá strava? Otázky, ktoré si kladiem ja sú. Sú normy školského stravovania nastavené skutočne tak, aby reálne podporovali zdravé stravovanie? Netreba v nich ešte niečo zmeniť? Zlepšiť? Sú dodávatelia skutočne vyberaný na základe kvality, alebo je to zase len akýsi peňažný limit, ktorý núti jedáleň vybrať si toho, alebo toho dodávateľa. Ak by sme chceli ponúkať deťom skutočne to najzdravšie, je nutná veľmi veľká zmena a tu je moja ďalšia otázka, chce sa do tejto zmeny reálne niekomu?
Od rodičov detí som počula, že deti si zo škôlky priniesli zvyk utierať si ústa do rukáva. Objavuje sa to aj u vás? 😊
Áno, menšie deti to robia automaticky. 😊 Naša jedáleň je pomerne malá, ale jej ekonomická situácia nás vedie k tomu, aby sme istým spôsobom „prispeli k jej chodu“. Nosíme deťom servítky z triedy, pretože jedáleň nemá dostatok prostriedkov na zabezpečenie tak bežnej súčasti stolovania.
Je to škoda, pretože koncept školského stravovania je fajn, ale ak by bol celý systém fungovania upravený tak, aby bol zameraný na skutočne zdravú stravu, kvalitných domácich dodávateľov a ak by bol vyčlenený dostatok finančných prostriedkov na ich prevádzkovanie, bolo by to úplne ideálne. Možnosť zmeny nevidím v dohľadnej budúcnosti, ale...možné je všetko. Priala by som si, aby sa vzdelávanie a všetko s ním súvisiace posunulo pozitívne vpred.
Diskusia (0x)
Pridať komentár k článku