Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním
Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním
Už ste splnili svoju povinnosť?
Termín 28. február 2022.
Podľa vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti je povinnosťou každého držiteľa/pôvodcu odpadu, ktorým je aj zariadenie školského stravovania, viesť priebežne Evidenčný list a podávať jedenkrát ročne Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním.
Do tlačiva Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním uvádzate sumárne údaje o množstvách odpadu a spôsobe nakladania s ním, ktoré uvádzate priebežne v tlačive Evidenčný list odpadu za uplynulý rok podľa jednotlivých druhov odpadov (príloha č. 1 k vyhláške). Zariadenie školského stravovania vedie evidenciu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu (BRKO).
Evidenčný list odpadu podľa vyhlášky (§2 od.3) vypĺňate priebežne za obdobie kalendárneho roka a uchovávate ho v elektronickej alebo v listinnej podobe päť rokov.
Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním podávate podľa vyhlášky (§3 ods.2) za obdobie kalendárneho roka do 28. februára nasledujúceho roka príslušnému okresnému úradu v sídle kraja, odbor životného prostredia. Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním sa podáva bez ohľadu na ich množstvo (príloha č. 2 k vyhláške).
Evidenčná a ohlasovacia povinnosť cez ISOH až od 1. januára 2023
Už v minuloročnom vydaní článku sme Vás informovali o plánovanej povinnosti elektronickej evidencie odpadov cez informačný systém odpadového hospodárstva (ISOH). Evidenčná a ohlasovacia povinnosť sa mala plniť elektronicky prostredníctvom ISOH už od januára 2021. Pre viaceré okolnosti a nejasnosti sa úplné spustenie tohto systému posunulo na rok 2022.
Avšak tento elektronický systém ešte nie je pripravený, preto sa povinnosť plniť si evidenčnú a ohlasovaciu povinnosť elektronicky posúva o ďalší rok z 1.1.2022 na nový termín 1.1.2023.
Napriek tomu faktom ostáva, že elektronizácia odpadového hospodárstva a spustenie ISOH je dobrou správou pre posun k jeho modernejšiemu a prehľadnejšiemu fungovaniu.
Čo je vlastne ISOH?
ISOH (informačný systém odpadového hospodárstva) je centrálny informačný systém zriadený Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky. Jeho úlohou je prispieť k elektronizácii služieb v oblasti odpadového hospodárstva a vytvoriť spôsob efektívnej elektronickej komunikácie medzi jednotlivými povinnými osobami a orgánmi štátnej správy. Cieľom je najmä zabezpečiť sledovanie celého procesu nakladania s odpadom, a to od jeho vzniku až po zneškodnenie alebo prípadné zhodnotenie.
Aký účel má ISOH?
Jedným z hlavných cieľov ISOH je prostredníctvom vysledovateľnosti minimalizovať nelegálne nakladanie s odpadom.
- Používa sa na elektronickú evidenciu existujúceho odpadu a všetkých subjektov, ktoré sú v kontakte s odpadom, t. j. od pôvodcov až po spracovateľov. Zároveň zhromažďuje všetky dáta, ktoré sú s tým spojené, čo má za následok dostupnosť a zjednodušenie spracovania údajov. Prinesie to väčší prehľad o nakladaní s odpadom a tým sa môže skvalitniť plánovanie budúcej stratégie odpadového hospodárstva.
- Vytvára registre, ktorých informácie sú prístupné k nahliadnutiu aj verejnosti, ako napríklad informácie o druhoch odpadov, možnostiach a kapacitách na spracovanie odpadov, subjektoch a orgánoch štátnej správy odpadového hospodárstva, vydaných povoleniach, autorizáciách a podobne.
- Elektronizuje úkony orgánov štátnej správy v oblasti odpadového hospodárstva ako registráciu, udeľovanie rôznych súhlasov, vydávanie vyjadrení a osvedčení a iné.
Povinnosti v súvislosti s ISOH
Jednou zo zmien je povinnosť povinných osôb elektronicky odovzdávať priebežnú evidenciu o vzniku a nakladaní s odpadom prostredníctvom evidenčného listu odpadu. Takéto ohlasovanie doposiaľ prebieha raz ročne, ale s prichádzajúcou zmenou by sa malo zmeniť na raz mesačne. Negatívum je, že zvýši administratívnu záťaž všetkým firmám a obciam, ktoré budú musieť dáta do ISOH odovzdávať.
Problém môže nastať pri odosielaní evidencie prostredníctvom štruktúrovaných formulárov, kde môže dôjsť k odmietaniu prijatia podania z dôvodu, ak sa uvedú neplatné, či chybné odpadové kódy alebo číselníkové údaje.
Priebežné evidencie by mali byť tiež kontrolované, to znamená, že doklady o pohybe odpadov ako doklad o prijatí a odovzdaní odpadu či iné sa musí zhodovať u obidvoch subjektov. Týmto by sa mala docieliť riadna a správna evidencia odpadov a jeho pohybu. Tieto kontroly majú však aj väčšie riziko pokút pri nesprávnom vedení evidencie, pri neplatných oprávneniach a pri prekročení limitov zariadenia.
V súvislosti s odpadovým hospodárstvom sa v poslednej dobe veľa hovorí o pripravovanej novele zákona o odpadoch (zákon č. 79/2015 Z.z.). Celú situáciu budeme pozorne sledovať a v prípade zmien dotýkajúcich sa zariadení školského stravovania Vás budeme informovať.
Zdroj: https://www.isoh.gov.sk/uvod.html