Aktualizované: Ako efektívne využiť rozdiel, ktorý vznikne čerpaním dotácie na podporu stravovacích návykov dieťaťa?
Aktualizované: Ako efektívne využiť rozdiel, ktorý vznikne čerpaním dotácie na podporu stravovacích návykov dieťaťa?
Kto má nárok na vyplatenie dotácie na stravu?
Vy sa pýtate, my odpovedáme.
Vzhľadom na množstvo otázok ohľadom použitia dotácie na stravu, ktoré ste napísali do diskusie, redakcia Jedálne.sk pre vás pripravila blok otázok a odpovedí k tejto téme.
Na základe prognóz vývoja spotrebiteľských cien potravín v roku 2023 zverejnených štatistickým úradom SR a v nadväznosti na odporúčané výživové dávky pre obyvateľstvo, vydalo MŠVVaŠ SR s účinnosťou od 1.1.2023 nové finančné pásma na nákup potravín na jedno jedlo podľa vekových kategórií stravníkov v školskom stravovaní. Pri určení výšky finančného limitu na nákup potravín zriaďovatelia zvolili „zlatú strednú cestu„ a prevažne stanovili finančné limity v 3. finančnom pásme (podľa štatistického výkazu75% zariadení školského stravovania).
S účinnosťou od 01.05.2023 sa novelizoval zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, čím došlo k zmenám v poskytovaní dotácií na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa (ďalej len „dotácia na stravu“). Tieto zmeny v poskytovaní dotácií na stravu mali byť reakciou na neustále sa zvyšujúce životné náklady domácností s deťmi, zvýšenie cien potravín a cien za stravovanie detí v školách z dôvodu úpravy finančných pásiem na nákup potravín na jedlo v zariadeniach školského stravovania, ako aj z dôvodu zvyšovania režijných nákladov v týchto zariadeniach.
Sumy dotácie na stravu boli stanové tak, aby pokryli náklady na nákup potravín na obed v 5. finančnom pásme v príslušnej vekovej kategórií stravníkov za každý deň, v ktorom sa dieťa zúčastnilo výchovno-vzdelávacej činnosti v MŠ alebo vyučovania v ZŠ a odobralo stravu.
ČO v prípade, ak je dotácia na stravu vyššia ako je určený stupeň finančného pásma v zariadení školského stravovania?
Podľa usmernenia zverejnenom na webovom sídle Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny „v zmysle § 4 ods. 6 zákona o dotáciách sa dotácia na stravu poskytuje paušálne, a to aj v prípade ak zariadenie školského stravovania pripraví stravu v nižšej sume.
Dotácia na stravu je určená prioritne na zabezpečenie obeda a ak zariadenie školského stravovania pripraví stravu v nižšej sume ako je výška dotácie, uvedený rozdiel by mal byť prioritne použitý na skvalitnenie jedla, rozšírenie jedla o doplnkové jedlo (napr. ovocie k obedu, desiata). S cieľom skvalitnenia kultúry stravovania v zariadení školského stravovania, môže byť následne tento rozdiel použitý aj na úhradu ďalších nákladov spojených s prípravou a poskytovaním stravy deťom a zabezpečením prevádzky zariadenia školského stravovania.“
AK zariadenie školského stravovania pripraví stravu v nižšej sume ako je poskytnutá dotácia na dieťa je možné tento rozdiel použiť na úhradu režijných nákladov v školskej jedálni, napr. na úhradu energií?
ČO rozumieť pod pojmom „na úhradu režijných nákladov s cieľom skvalitnenia kultúry stravovania v zariadeniach školského stravovania“? Môže sa rozdiel použiť na úhradu nákladov elektrickej energie, plynu, vody, nákup príborov, pohárov, riadu, menších el. strojov?
Samozrejme v „nižšej sume“ sa myslí, že školská jedáleň pripraví stravu vo finančnom limite podľa určeného finančného pásma všeobecne záväzným nariadením zriaďovateľa.
Ak berieme do úvahy, že zariadenie školského stravovania prednostne využíva „rozdiel z dotácie“ na skvalitnenie pripravovaných jedál, nakupuje potraviny najvyššej kvality, obohacuje jedálny lístok, podáva ovocie, zeleninové šaláty, mliečne výrobky, prípadne sa ponuka školskej jedálne rozšírila o doplnkové jedlo (na desiatu), zostávajúci rozdiel môže použiť na doplnenie stolového inventára, príborov, pohárov a ďalšieho kuchynského vybavenia, teda na skvalitnenie kultúry stravovania v školskej jedálni. Následne môže byť tento rozdiel použitý aj na úhradu ďalších nákladov spojených s prípravou a poskytovaním stravy deťom a zabezpečením prevádzky zariadenia školského stravovania.
V tomto prípade sa ďalšie náklady považujú za režijné náklady, ide o nevyhnutné náklady stravovacej prevádzky, ktoré vznikli v súvislosti s prípravou, realizáciou a zabezpečením stravy, klasifikované ako bežné výdavky (platby za mzdy, poistné, tovary a služby, energie, materiál, údržbu a opravy, nájomné).
Aktualizované:
Rozdiel z dotácie na stravu môže byť použitý na výdavky kapitálové, ktorými sú najmä rozpočtové výdavky na obstaranie a zhodnotenie hmotného majetku a nehmotného majetku (hodnota je vyššia ako 1700,- €), ak tak rozhodne zriaďovateľ.
O spôsobe použitia bežných výdavkov rozhoduje zriaďovateľ zariadenia školského stravovania, ktorý je zároveň aj prijímateľom dotácie na podporu k stravovacím návykom dieťaťa a v plnej miere zodpovedá za jej ďalšie použitie.
KTO má nárok na vyplatenie dotácie na stravu?
Deti, ktoré potrebujú osobitné stravovanie a školská jedáleň im ho nevie zabezpečiť, musia mať v potvrdení od lekára uvedený typ diéty alebo stačí len všeobecné potvrdenie lekára, že potrebujú osobitné stravovanie?
Diétne stravovanie sa poskytuje na základe lekárskeho potvrdenia ošetrujúceho lekára – špecialistu (napr. gastroenterológ, diabetológ, imunológ, alergológ a pod.) alebo lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore pediatria, v ktorom je jednoznačne potvrdené, že zdravotný stav dieťaťa a jeho diagnóza si vyžaduje diétne stravovanie, pričom toto potvrdenie by malo obsahovať aj vyžadovaný typ diéty vo vzťahu k zdravotnému stavu dieťaťa.
Pre posúdenie možnosti vyplatenia dotácie na stravu rodičovi dieťaťa je rozhodujúce stanovenie typu diéty. Až na základe uvedeného je možné posúdiť, či zo strany zariadenia školského stravovania je možné diétne jedlo dieťaťu zabezpečiť alebo nie. Ak zariadenie školského stravovania nepripravuje požadovaný typ diéty, dotácia na stravu sa vyplatí zákonnému zástupcovi dieťaťa v plnej výške za počet dní prítomnosti dieťaťa na vyučovaní.
AKÉ deti sú oprávnené na poskytnutie dotácie na stravu v prípade individuálneho (domáceho vzdelávania), tzv. homeschooling? Ide aj o predškolákov v MŠ? Vyplatí sa v takomto prípade dotácia priamo rodičovi na bankový účet, keďže sa dieťa učí a stravuje doma?
Dotáciu na stravuje je možné v zmysle § 4 ods. 6 zákona o dotáciách, poskytnúť v prípade individuálneho vzdelávania len na dieťa v ZŠ. Predmetné ustanovenie zákona o dotáciách, neumožňuje poskytnutie dotácie na stravu v prípade individuálneho vzdelávania v MŠ, to znamená, že na poskytnutie dotácie na stravu na deti v MŠ je potrebná osobná účasť dieťaťa na výchovno-vzdelávacej činnosti v MŠ.
Ak žiak ZŠ má na základe rozhodnutia riaditeľa kmeňovej školy povolené individuálne vzdelávanie, je možné mu poskytnúť dotáciu na stravu. O poskytnutie dotácie na stravu na deti žiada zriaďovateľ kmeňovej školy, teda školy, do ktorej bol žiak prijatý a v ktorej si plní povinnú školskú dochádzku. V zmysle zákona o dotáciách podmienkou na poskytnutie dotácie na stravu, okrem účasti dieťaťa na vyučovaní, v tomto prípade bez pravidelnej účasti na vzdelávaní, je aj odobratie stravy.
To znamená, že v prípade individuálneho vzdelávania v ZŠ, nie je možné vyplatiť dotáciu na stravu rodičovi dieťaťa, dotáciu na stravu je možné poskytnúť len v prípade, ak obed pre dieťa bude odobratý v školskej jedálni.
Musí dieťa, na ktoré je poskytnutá dotácia na stravu, ktoré má individuálne vzdelávanie, skonzumovať obed v školskej jedálni?
Zákon o dotáciách neupravuje spôsob odobratia stravy a vzhľadom na skutočnosť, že individuálne vzdelávanie sa povoľuje najmä v prípadoch, ak žiakovi školy jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole, je možné, aby v zariadení školského stravovania stravu pre dieťa odobral aj rodič dieťaťa, resp. ním poverená osoba.
V prípade, že škola, v ktorej je žiak prijatý na individuálne vzdelávanie nie je v mieste bydliska žiaka, je možné, aby dieťa odobralo stravu v zriadení školského stravovania v inej škole, ktorá je pre rodiča z pohľadu vzdialenosti dostupnejšia?
V zmysle zákona o dotáciách, o poskytnutie dotácie na stravu na dieťa žiada zriaďovateľ kmeňovej školy, na ktorú bolo dieťa prijaté a v ktorej si plní povinnú školskú dochádzku. Pri poskytovaní dotácie na stravu je dôležité splnenie dvoch základných podmienok, a to, že dieťa sa v ten deň zúčastní vyučovania a odoberie stravu. Zákon o dotáciách neurčuje podmienky, ktoré sa týkajú miesta alebo formy zabezpečenia stravovania dieťaťu zriaďovateľom školského zariadenia.
Stravovanie dieťaťa na individuálnom vzdelávaní (odobratie obeda) v blízkosti jeho bydliska zabezpečí u iného zriaďovateľa školského stravovania inej školy zmluvne zabezpečí zriaďovateľ kmeňovej školy. Rodič dieťaťa nemôže sám oslovovať zariadenia školského stravovania mimo svojej kmeňovej školy, v tejto veci je potrebné zo strany rodiča osloviť kmeňovú školu. Je v kompetencii zriaďovateľa kmeňovej školy rozhodnúť, či umožní stravovanie (odobratie stravy) deťom s individuálnym vzdelávaním v zariadení školského stravovania v inej škole v blízkosti miesta bydliska. Aj v tomto prípade za čerpanie poskytnutej dotácie na stravu je zodpovedný zriaďovateľ kmeňovej školy, ktorý je povinný v súvislosti s čerpaním dotácie na stravu evidovať počet odobratých obedov, účasť dieťaťa na vzdelávaní a tak zabezpečiť účelné a hospodárne vynakladanie verejných prostriedkov. Ak zriaďovateľ kmeňovej školy zmluvne zabezpečí odobratie obeda v školskej jedálni inej školy, je potrebné v písomnej dohode detailne upraviť presuny finančných prostriedkov, vzájomné poskytovanie informácií o počte odobratých obedov, účasti dieťaťa na vyučovaní a pod. Podklady je potrebné dôsledne archivovať pre účely následných kontrol a auditov poskytnutej dotácie na stravu.