Krízový plán zariadenia školského stravovania - áno, či nie?
Krízový plán zariadenia školského stravovania - áno, či nie?
Prečo sa zariadenia bránia vyhotoviť tak jednoduchý dokument?
Od 2. apríla 2020
Rad vydaných usmernení a opatrení pri ohrození verejného zdravia v čase mimoriadneho prerušenia školského vyučovania, ustanovili povinnosti, ktoré sú zariadenia školského stravovania povinné dodržiavať pri príprave stravy pre deti alebo seniorov.
Zdôrazňujeme, že ide o opatrenia počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania.
Podľa vydaných opatrení mal prevádzkovateľ povinnosť
- oznámiť príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva zahájenie činnosti- prípravu stravy pre seniorov a deti,
- predložiť dodatok k prevádzkovému poriadku v nadväznosti na aktuálnu situáciu COVID-19,
- vypracovať krízový plán, ktorý musí byť súčasťou prevádzkového poriadku.
Zdôrazňujeme znova, že ide o opatrenia počas mimoriadneho prerušenia školského vyučovania.
Od 1. júna 2020
Rozhodnutím ministra školstva sa s účinnosťou od 1. júna 2020 obnovilo školské vyučovanie a obnovila sa aj prevádzka zariadení školského stravovania.
Následne vydané opatrenie hlavného hygienika (OLP/4204/2020) zrušilo podmienky platné pre zariadenia školského stravovania vydané za účelom prípravy stravy pre deti a seniorov v čase mimoriadneho prerušenia vyučovania, vrátane povinnosti vypracovať krízový plán.
Pre obnovenie prevádzky zariadenia školského stravovania vydal úrad verejného zdravotníctva usmernenie (SOPZŠČ/4317/94825/2020), v ktorom okrem iného uvádza, že povinnosťou zamestnancov školských stravovacích zariadení je vypracovať dodatok k prevádzkovému poriadku, ktorý nie je potrebné zasielať na posúdenie na RÚVZ.
Zhrnutie:
Úrad vereného zdravotníctva SR dňa 22.5.2020:
- opatrením povinnosť vypracovať krízový plán zrušil,
- usmernením povinnosť vypracovať krízový plán neustanovil.
Prečo sa zariadenia bránia vyhotoviť tak jednoduchý dokument?
Krízový plán musí obsahovať tri údaje:
1. kapacitu stravovacieho zariadenia (počet pripravených jedál);
2. zodpovednú osobu za prevádzku;
3. spôsob riešenia prípravy stravy v prípade ochorenia zamestnancov na COVID19- vytvorenie pracovných skupín.
A práve pri uvedení tretieho údaja nachádzame kameň úrazu.
Ako vytvoriť náhradnú pracovnú skupinu keď:
- mám len jedného zamestnanca?
- mám troch zamestnancov, z toho dvaja sú rizikoví a nenastúpia na pracovisko?
- pri zvýšenej náročnosti dezinfekcie priestorov, pri náročnej obsluhe pri výdaji pokrmov v jedálni a pri príprave balených pokrmov pre individuálny výdaj nastúpia všetci zamestnanci?
Je naozaj dôležité vyhotoviť dokument, v ktorom bude uvedená kapacita zariadenia schválená v prevádzkovom poriadku, meno zodpovednej osoby už uvedené v prevádzkovom poriadku a NIČ, pretože náhradný tím nemáme?
Veď ruku na srdce, zariadenia školského stravovania bojujú neustále s nedostatkom zamestnancov, chýbajú im kvalifikované kuchárky a to nehovoriac o záskoku počas PN.
Tak prečo nemať poruke šikovný tím kuchárov, ktorí čakajú na zavolanie, aby „zaskočili“ pri príprave stravy v škole, kde kuchárka ochorela na vírusové ochorenie.